In deze aflevering ga ik in gesprek met Abnormale Leerkracht Yunus Cörüt. Na 19 jaar werken in het SO en de zorg kwam hij "per ongeluk" op het Stanislas Pro in Rijswijk terecht. In deze podcast spreken we onder andere over: 02:02 | Luisteren naar behoeftes van jezelf en de kinderen. “Je gaat niet als iemand op het toilet is een hele preek houden, want dan hebben ze andere behoeftes. Daar pak je ook je moment. Doe dat ook in de klas.” 02:55 | Een prikkelarme vs prikkelrijke (inspirerende, veilige en rijke) leeromgeving creëren. “Je voelt wat het doet als je in een ruimte bent waarin je een stukje van jezelf mee mag nemen en waarin iedereen er mag zijn en ook iedereen mag bijdragen.” 06:10 | Hoe Yunus “per ongeluk” op deze plek terecht kwam. “Ik ging een bakkie doen met in mijn achterhoofd: ik ga niet meer het onderwijs in. Dat heb ik al gehad na 19 jaar en het is okay. Maar ik kwam en ik kon die kriebels in mijn buik niet onderdrukken.” 09:45 | Van klas naar open en verbonden community voor denkers en doeners - hoe dan? “Praat in de lerarenkamer over kinderen. Niet klagend, maar trots. Zoals je dat ook over je eigen kinderen zou doen.” 17:47 | Zoals je ruimte maakt voor de kinderen, ook ruimte maken voor jezelf en elkaar als teamleden. Jezelf te durven uiten als leerkracht. “Elke keer komt het weer terug op: zoals ik als leerkracht naar de kinderen kijk, zo wil ik ook heel graag dat er naar mij gekeken wordt vanuit directie en/of collega’s” 20:45 | Van verplichte weekendpraatjes naar echte verbinding in de lerarenkamer 21:03 | Dé eerste kleine en direct toepasbare stap naar een gelukkiger team. 22:55 | Je bent nooit de enige. Zet die eerste stap - als het te moeilijk is om het in eerste plaats voor jezelf te doen - voor de ander. 24:19 | De invloed van jouw woorden op jezelf, collega's en kinderen 25:25 | Waar Yunus' ogen van gaan twinkelen "Vergeet de kracht van kwetsbaarheid. Het gaat om transparantie, erkenning en herkenning. Daardoor kun je elkaar dragen." 27:07 | Zelfstandigheid en eigenaarschap “Al die dingen die wij willen sturen vanuit de klas, zitten allang in hen, maar dan komt het eruit. Maar dat kan pas op het moment dat ik me ook een keer transparant opstel.” “Nee, want eigenlijk vul jij die ruimte dan al. Dan is er geen ruimte voor ze om dat in zichzelf aan te spreken.” 28:18 | Waarom keihard werken niet zorgt voor beter onderwijs en zacht werken makkelijker is dan je denkt. 29:25 | De ideale studiedag voor gelukkige leerkrachten die goed onderwijs geven. 30:07 | Waarom de Gouden Weken niet alleen essentieel zijn voor de kinderen, maar net zo goed voor de leerkrachten. 34:34 | Nieuwsgierigheid i.p.v. targets als leidraad. 36:55 | Het kan altijd anders. “Zie het [op jouw manier lesgeven] als een investering. Die ene 5 minuten binnen de fundering gaat je hele dag weer goedmaken. Je kunt er ook voor kiezen om constant iedereen in het gareel te houden en constant vanuit de negatieve energie zeggen wat ze moeten. Maar dan ben je veel meer minuten kwijt.” “En energie” 37:47 | De mindfuck die vakantie heet. 42:30 | Het onderwijs veranderen van bovenaf of van binnenuit? 43:40 | Kairos en chronos tijd 44:55 | Zet mooie gesprekken en ideeën om in concrete acties. Yunus' intuïtieve kunst kun je hier bewonderen. Klik hier voor meer informatie over de Studiedag van de Toekomst van Nu. Of plan direct een gratis kennismaking. We waarderen het onwijs als je met ons deelt wat deze aflevering in jou raakte! Deel het met ons via @detoekomstvannu op ?Instagram? of Jennifer van der Enden op ?LinkedIn?. Het kan altijd anders. ??
Gemaakt door: Jennifer van der Enden Eerste aflevering: 07-08-2022
De podcast de Toekomst van Nu heeft in totaal 47 afleveringen
Maker: Jennifer van der Enden Datum: 11-05-2023
Maker: Jennifer van der Enden Datum: 12-07-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.