Mede mogelijk gemaakt door: DELL Hoe weet je zeker dat er werkelijk invloed is op processen als meningsvorming en verkiezingen? Hoe identificeer je bots, fakenews en politieke advertenties die echt niet kunnen? Wat zouden bedrijven als Facebook, Instagram (ook Facebook), Twitter en Google kunnen of moeten ondernemen? Wat kan er gedaan worden vanuit de politiek? Hoe verbeter je mediawijsheid en algemene ontwikkeling zodat het publiek zijn eigen manipulatie kan spotten en voorkomen? Het gezelschap in de studio probeert uit het meest cynische vaarwater (er is toch niets aan te doen) te blijven maar dat lukt niet altijd. Als sleutel wordt in ieder geval gezien dat Facebook en consorten moeten erkennen dat ze mediabedrijven zijn en niet slechts' een platform. Naaijkens: 'Dat probeerden we bij Hyves ook steeds te voorkomen, dat we dat moesten toegeven' Links: Een google doc / white paper met allerlei denkrichtingen Hier wordt ingezoomd op het bureau Cambridge Analytica en de chemische mix vanFake News + Micro targeting Vrij lange lijst op Wikipedia - geeft inzicht in de dynamiek en reikwijdte Scholieren maken botspotter voor Twitter Duitse komiek kaapt kwaadaardige Facebookgroepen China heeft geen censuur meer nodig We wisten het al, maar zo betrouwbaar is Google Het negenpuntenplan van ZuckerbergGast: Maarten Naaijkens, internetondernemer, startupconsultantHosts: Herbert Blankesteijn, @HMBlank, BNR Digitaal Ben van der Burg, @Ikbenechtben, BNR Column See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast De Technoloog | BNR heeft in totaal 313 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 08-11-2017
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 22-11-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.