Vandaag heb ik mijn vriend Maxim, de CEO en co-founder van Huispedia te gast. Eerst was hij management trainee en werknemer bij KLM, maar inmiddels is Huispedia zijn fulltime job. Het doel van Huispedia is om alle informatie op één plek te verzamelen voor iedereen en hier transparant over te zijn. In 2018 zijn Maxim en zijn compagnon live gegaan met Huispedia. Inmiddels hebben zij 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand in Nederland, mega vet! Maar de missie van Huispedia is nog lang niet behaald. Ze willen de grootste woningadviseur in Europa worden. Huispedia wil zich op het gehele proces van een huis aankopen richten, hierbij gaat het om drie doelgroepen: 1. De aankopers. Naast het laten zien van de huizen die te koop staan, is het ook de bedoeling om steeds meer te ondersteunen aan de kopers. Dit gaat breder dan ''Is de vraagprijs realistisch ja of nee?'' Het gaat hierbij ook om: ''Welke hypotheek is goed voor jou, met welke rentes, waar ga je energie en televisie afsluiten?''. 2. De verkopers. Bij Huispedia is het mogelijk om je huis te koop te zetten zonder hulp van een makelaar. Zo kan je kijken hoe jouw huis in de markt ligt. Wil je uiteindelijk wel hulp van een makelaar kan dat uiteraard ook. Huispedia matcht je aan de twee beste makelaars voor jou op basis van data. 3. De mensen die goed zitten in hun huis. Voor deze groep kan een vraag als 'Zal ik gaan verbouwen ja of nee?' of 'Wat levert een verbouwing mij aan extra waarden op?' van belang zijn. Het aankoopproces van een huis is ontzettend spannend, daarom is het ondersteunende gedeelte belangrijk en fijn. Daarnaast is de huizenmarkt op dit moment in Nederland een gekke huis, waardoor we wel toe zijn aan wat transparantie. En tot slot houden wij van vrijheid, we willen dingen zelf doen. Vroeger ging je voor het boeken van een reis naar een reisbureau, maar tegenwoordig willen we graag zelf alles bij elkaar zoeken. Het is niet zo dat de reisbureaus niet meer nodig zijn, want we vinden het ook heerlijk als alles geregeld wordt. Als we maar de optie hebben om eerst zelf te kijken en de garantie hebben dat wat we kiezen goed is en voor het juiste bedrag. Dit is ook zo bij de huizenmarkt. Volgens Maxim zullen makelaars meer een ondersteunende rol krijgen, denk aan het maken van vette foto's voor de verkoop. Nu vraag je je misschien af, maar wat is dan het verschil met Funda? Maxim legt in de podcast uit dat waar je vroeger langs de deur van een makelaar liep om te zien welke huizen te koop staan, kijk je nu op Funda. Het is eigenlijk de online etalage geworden van al die ramen. Maar een etalage zegt niets over de inhoud. Huispedia is een woningadviseur. Ook hebben we het over keuzes maken. Maxim en zijn compagnon hebben nooit investeerders gehad, dit omdat zij 100% onafhankelijk willen zijn. Als zij niet onafhankelijk zijn, kunnen ze niet iets neerzetten vanuit het oogpunt van de consument. Maar hierdoor is het stellen van prioriteiten erg belangrijk. Je hebt beperkte tijd en geld. Een keuze die ze gemaakt hebben is om te kiezen voor een open biedingssysteem. Achteraf zal je altijd te zien krijgen wat er geboden is, super transparant dus. Uiteindelijk zou het goed zijn als hierdoor minder extreem hoge biedingen gedaan worden. Maar zijn die overbiedingen echt zo hoog of klopt de verkoopprijs niet? Maxim zegt dat het een kwestie is van kijken naar de waarde van het huis versus het bod. Als de vraagprijs voor het huis te laag wordt gezet, zijn de overbiedingen minder gek. Hierdoor is ook het creëren van een realistische vraagprijs belangrijk. Zo wordt je niet verliefd op een huis die niet in jouw prijsklasse hoort te zitten.
Gemaakt door: Robin Seetz Eerste aflevering: 06-05-2020
De podcast De Spaarpodcast heeft in totaal 207 afleveringen
Maker: Robin Seetz Datum: 04-07-2021
Maker: Robin Seetz Datum: 18-07-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.