Ik zie het nog zo voor me. Een jaar geleden zat ze tegenover me, compleet gefrustreerd. Ze is vitaliteitscoach en begeleid iedereen die fysiek, mentaal of emotioneel uit balans is. "Weet je, Roel", begon ze. "Het is echt behoorlijk hard trekken om aan genoeg klanten te komen. Ik weet niet of ik het nog wel zo leuk vindt". Ze buigt haar hoofd en gaat met haar handen door haar haar. Ik zie aan haar dat ze moe is. Ik gaf haar een eenvoudige opdracht. Ga eens heel bewust kijken, van welk soort klanten je écht blij van wordt. Het bleef stil, en ik zag deze klant 3 maanden niet. Opeens trok ze weer aan de bel. Dit keer had ze een hele andere uitstraling. Ze had een brede glimlach op haar gezicht en ze straalde weer. "Ik wordt loopbaan coach", riep ze. Een kwartier lang vertelde ze vol enthousiasme dat ze mijn opdracht had gedaan, en dat ze via een van haar klanten bij het bedrijf uitkwam waar hij voor werkte. Toen ze daar rondliep, kwam ze tot de ontdekking dat ze dit veel leuker vond: werken met individuen, maar ook met teams en teamleiders. Ze ging niet alleen het individu begeleiden, maar ook de teams en de teamleider. Nu ontstond een nieuw probleem: hoe richt ik mijn social media plan in? Richt ik me op de werknemer of op de werkgever? Ik krijg bijna elke week deze vraag van veel ondernemers. Het is geen eenvoudige vraag en er is geen eenvoudig antwoord op. Op social media richt ik me op de personen die de pijn ervaren. Je wil op social media je volgers, die de noodzaak vaak nog niet inzien om in actie te komen met jouw product of dienst, raken in hun emotie. Dat is het enige wat werkt. Die teamleider heeft in feite niet echt een probleem. Die bereik je niet zo makkelijk via social media. Het individu heeft vaak de pijn, en die herkent zich in jouw verhalen. "Nou", vertel ik haar. "Ik denk dat jouw boodschap zo wakker schuddend moet zijn, zo waardevol, dat je daar uiteindelijk beide doelgroepen mee bereikt. Dat doe je door je nu te richten op de persoon die de pijn ervaart. Als je daarin uitblinkt, bereik je de teamleider ook wel". Er verscheen een diepe frons in haar gezicht, en ik zag aan haar dat er allerlei gedachten voorbij kwamen. In de tijd die daarop volgde, schreef ze verschillende blogs, die ik voor haar doornam. Ik liet haar zien hoe ze echt in die emotie kon gaan zitten en haar doelgroep kon wakker schudden. In die verhalen bood ze als call to action een webinar aan, die redelijk gevuld werd. Trots vertelde ze later dat beide doelgroepen vertegenwoordig waren in haar webinar. Goud! Dan doe je het echt goed met je verhalen. Hier ligt goud verborgen voor deze klant. Met de verhalen die ze vertelt, gaat ze in op de pijn van de werknemer: de doelgroep die het meeste rondneust op social media. In die verhalen vertelt ze ook regelmatig over de teamleider, die ook problemen ervaart. Indirect bereikt ze dus beide doelgroepen, en toch concentreert ze zich op de werknemer, waardoor haar boodschap specifieker, persoonlijker en krachtiger wordt. Via die verhalen vult ze haar webinar. Top! Maar na de webinar begint het pas. Ga dan niet achterover leunen, maar bel die klant op. Ze vertelde trots dat er 5 teamleiders in het publiek zaten. Ik leer mijn klanten dat er in jouw publiek zowel een ondergrens als een bovengrens zit. De ondergrens geeft aan wanneer de werknemer NIET toe is aan jouw intensieve begeleiding en eerst iets anders moet gaan doen. De bovengrens geeft aan wanneer jouw klant iets extra's nodig heeft. De teamleider dus. Dus: bel de kijkers op, en zeg tegen de teamleiders dat je iets anders voor ze hebt, wat beter bij ze past. Dat deed ze. En nu mag ze een inspiratie sessie geven binnen het bedrijf waar de teamleider werkt. Hoppa! "Pak het nu slim aan", vertelde ik haar. "Maak een online test, waarbij je de werknemer met de pijn, een aantal vragen stelt. Die vragen geven aan waar die werknemer nog aan moet werken. Bijvoorbeeld "communicatie" of "taakverdeling" of "samenwerken", of wat dan ook. De werknemer krijgt een individuele uitslag. Die uitslag sla je op in je mailingsysteem zodat je advies op maat kan geven. Als je weet dat die werknemer problemen heeft met "samenwerken", biedt je hem in MailBlue materiaal aan rondom samenwerken. Wanneer je de inspiratie sessie hebt, waar de hele afdeling is vertegenwoordigd, heeft de hele afdeling de online test ingevuld. Jij weet precies wat er speelt voordat je daar de deur binnenloopt. Tijdens de inspiratie sessie laat je de mensen nadenken over de hoofdpunten die aandacht vereisen (als resultaat uit de test). Alle informatie die je zo verzameld, gooi je op een hoop. De collectieve resultaten verwerk je in een rapport, samen met jouw advies, en die leg je voor aan de teamleider of manager. Je geeft aan: "dit is wat er volgens jou speelt", "dit is wat er volgens jouw team speelt". "Ik zie dat er op deze vlakken nog wat extra aandacht nodig is. Laat ik daar de perfecte training voor op de plank hebben liggen". We zijn nu weer 2 a 3 maanden verder. Deze klant heeft het precies zo gedaan en daarmee een aantal grote opdrachten binnen gehaald. Ze mag nu een heel team trainen, sommigen 1-op-1, maar ook in team vorm. De teamleider begeleidt ze ook, maar ze geeft meteen aan dat dit VIP coaching is en dat ze ook het team begeleidt wil ze de teamleider echt het maximale kunnen aangeven tijdens haar VIP coaching. Wanneer jij werknemers en werkgevers of managers wil begeleiden moet je dus slim zijn. Je richt je op die personen die de pijn ervaren, maar als je het echt goed doet, en uitblinkt hierin, trek je vanzelf de managers aan. Of... je bedenkt een creatieve manier om via je klanten, die werknemer zijn, ook in gesprek te komen met de teamleider. Er is echt van alles mogelijik. Maar crucaal hierin... is dat je uitblinkt in wat je doet. En dat gaat alleen met een goed plan.
Gemaakt door: Roel van Heel Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast de online succesformule podcast heeft in totaal 89 afleveringen
Maker: Roel van Heel Datum: 03-02-2023
Maker: Roel van Heel Datum: 03-03-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.