Meer clicks, shares, likes. Meer eyeballs. Dat is wat online publicaties – alles van tweets tot blogs tot krantenwebsites – willen. Of de verhalen die ze posten en verspreiden kloppen is stukken minder belangrijk. Fake nieuws kan verkiezingen beïnvloeden en mensen in gevaar brengen. “Welcome to unreality”, schrijft de Amerikaans marketeer & PR-man Ryan Holiday in zijn boek ‘Trust me, I’m lying. Confessions of a media manipulator. In zijn boek beschrijft Holiday waarom online publicaties (tweets, blogs etc) belangrijk zijn bij het verspreiden van nieuws. Hun verdienmodel (advertenties) bepaalt hun niet-journalistieke werkwijze. En dat zorgt ervoor dat nieuws gemakkelijk gemanipuleerd kan worden. Hoe is het gesteld met fake nieuws in Nederland? De situatie is anders dan in Amerika, maar de dynamieken zijn wel degelijk hetzelfde. Ik praat met co-host Nancy over fake nieuws vanuit Nederlands perspectief.
Gemaakt door: Christ Coolen & Judith Meinders Eerste aflevering: 14-09-2023
De podcast De Leukste Podcast over Marketing(Psychologie) heeft in totaal 53 afleveringen
Maker: Christ Coolen & Judith Meinders Datum: 02-11-2019
Maker: Christ Coolen & Judith Meinders Datum: 15-11-2019
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.