In deze aflevering staan we stil bij de Gedragslenzen (The Behavioral Lenses)* en behandelen we twee actuele casussen: fietsverlichtingscampagnes en de Tweede Kamerverkiezing. De theorie Met de Gedragslenzen heb je een tool in handen die je helpt om scherper zicht op gedrag van de doelgroep te krijgen bij het ontwerpen voor duurzaam en gezond gedrag. Deze tool is ontwikkeld door de Hogeschool Utrecht samen met gedragswetenschappers en ontwerpers. De Gedragslenzen kent 5 lenzen waarmee je door iedere lens een ander aspect bekijkt. - Gewoontes en impulsen: Een groot deel van ons gedrag is automatisch. We denken er niet bij na. Dit gedrag kan bestaan uit reflexmatige impulsen ('kassakoopjes'), maar ook uit meer of minder diep ingesleten gewoontes. - Weten en vinden: De doelgroep heeft niet altijd afdoende kennis over (de gevolgen van) het doelgedrag. Ook is de mening of attitude over het doelgedrag niet altijd positief genoeg voor een interventie. - Zien en beseffen: Doelgroepen zijn niet altijd even goed in het waarnemen van het eigen gedrag. Er kunnen allerlei mechanismen op hen inwerken die maken dat hun blik vervormt, zowel in positieve ('zoveel heb ik niet gedronken') als in negatieve ('ik bak er echt niks van') zin. Daarnaast komt het, vooral bij gewoonten of impulsgedrag, vaak voor dat de doelgroep helemaal niet op de hoogte is van het eigen gedrag. - Willen en kunnen: Gedragsverandering is pas echt mogelijk als er voldoende motivatie aanwezig is, de juiste vaardigheden voorhanden zijn, en de doelgroep de kans heeft het nieuwe gedrag uit te voeren. - Doen en blijven doen: Om tot nieuw gedrag te komen, is het nodig het gewenste gedrag in haalbare stappen uit te proberen en te blijven toepassen. De Praktijk In deze aflevering behandelen we twee actuele casussen: - Fietsverlichtingcampagnes: het wordt weer donker! Tijd voor fietsverlichtingscampagnes. Elk jaar lijkt het opnieuw dweilen met de kraan open. Hoe kan dat? Kunnen de Gedragslenzen uitkomst bieden? Er komen in elk geval vier grote campagnes aan van o.a. Rijksoverheid, ANWB, de Fietsersbond en Provincie Drenthe. - Tweede Kamerverkiezingen: 22 november gaan we weer naar de stembus. Hoe zorg je voor een zo hoog mogelijke opkomst terwijl het vertrouwen in de politiek in een diep dal zit? En welke rol speelt gedrag in de politieke campagnes? Inspireer. Communiceer. Verander. *Publab / HU. Ucreate, ideate: The Behavioral Lenses (2015). CC by 4.0 licensed. Zelf aan de slag met de Gedragslenzen? Bestel de toolbox via touchpoints.hu.nl. --- Send in a voice message: https://podcasters.spotify.com/pod/show/jarno-voigt95/message
Gemaakt door: Jarno Voigt | Roderick Gielis Eerste aflevering: 10-11-2023
De podcast De Gedragsvormers heeft in totaal 10 afleveringen
Maker: Jarno Voigt | Roderick Gielis Datum: 02-10-2023
Maker: Jarno Voigt | Roderick Gielis Datum: 01-12-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.