In deze aflevering is Bartel Geleijnse te gast. Bartel is oprichter van The Colour Kitchen. In hun eigen restaurant en in verschillende locaties voor bedrijfscatering, geven zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt - ofwel ongekend talent - een kans door ze op te leiden tot horecaprofessionals. Dat doen ze door opleidingsprogramma’s neer te zetten waarbij ongekend talent de juiste begeleiding krijgt en waar ze fouten mogen maken. Al sinds 2008. Met ups and downs. In dit gesprek hebben we het over de dualiteiten van een hard normbesef en zachtheid, van verantwoordelijkheidsgevoel en zelfzorg, en van voorspelbare orde die veilige kaders voor ontwikkeling creëren. En we hebben het over dat duurzaam ondernemen óók is om goed voor jezelf en de financiële reserves van je bedrijf te zorgen; en over intrinsieke motivatie, loyaliteit, volhouden en terugkomen. Bartel’s passie voor het vak spat er vanaf. Meteen duidelijk wordt ook zijn enorme drive voor de missie en de loyaliteit naar z’n mensen. Hij heeft moeten leren dat je goed voor de ander kunt zorgen, wanneer je daarbij óók voor jezelf zorgt. Met The Colour Kitchen zijn zij een van de pioniers van het sociaal ondernemen in Nederland. Hun tijd ver vooruit. Ik ben heel dankbaar dat hij wilde aanschuiven, en natuurlijk meer nog voor z’n werk en inspiratie. Dit gesprek zit bomvol lessen en schitterende verhalen. Echt een om van te smullen. Maar laat het je vooral inspireren om zachtheid mee te nemen in je oordeel naar een ander én naar jezelf. En, misschien, zelfs iets in deze beweging te gaan doen! Dank je wel Bartel voor dit mooie gesprek! Veel plezier met luisteren. Hier is Bartel Geleijnse. Show Notes met alle 26 lessen Bartel Geleijnse The Colour Kitchen Krijg de beste inzichten uit de reizen van deze ondernemers wekelijks in je inbox? Mijn boekenkast met favoriete boeken van mij en van de gasten. Mail me (tijmen@studiogeorge.nl) over de aflevering. Vind ik leuk. LESSEN De gezondheid van en de verzorging voor mijn 3 zussen met cystic fibrosis had invloed op mijn jeugd en opvoeding. Ik was veel zelfstandig en buiten met vrienden. Ik heb een sterk normbesef meegekregen van mijn ouders, van wat goed en kwaad is. Ik was de oudste zoon van de oudste zoon en mijn vader hechtte daar waarde aan. Ondanks alles wat mijn ouders mee hebben gemaakt zijn zij samen gebleven. Ik kan daar alleen met veel respect, warmte en liefde over praten. Dat is het allermooiste wat er is. Ik ben loyaal en ga daar best ver in. Ik heb moeten leren wat er gebeurt als je je daarin miskend of niet gezien voelt. Dat is wat het leven met je mag doen, weerbaarder worden. Mijn moeder was zacht en flexibel en mijn vader was harder en normstellend. Ik heb door die dualiteit geleerd om te nuanceren en dat we ons elke dag bewust van moeten zijn. Bij Restaurant ‘s Molenaarsbrug leerde ik over de waarde van een familiebedrijf. Zo ben ik in het horecavak terechtgekomen. Ik kreeg hier de kans om te leren. Ik zit echt in het horecavak vanwege de interactie met mensen. Wat je kunt doen, voelen en betekenen voor je gasten. Het verschil wat je kunt maken. Ik vind uitdagingen niet eng en ga ze niet uit de weg, maar eerder juist aan. Zo durfde ik de manager van een vijf-sterrenhotel tijdens m’n stage vertellen wat er allemaal beter kon. Ik heb er baat bij gehad dat ik de kant van militairen heb leren kennen tijdens mijn tijd bij Defensie. Ik heb heel veel respect voor het uniform. If the shit hits the fan, dan staan zij vooraan. Bij Defensie leerde ik dat de kunst is om een strak en herkenbaar kader neer te zetten. Binnen de kaders biedt je veiligheid, ruimte voor zelfontplooiing en eigenheid. Dat doen we bij The Colour Kitchen. Balans betekent in beweging zijn. Het is niet statisch. Dat balanceren gaat over de gezondheid van ons bedrijf, de mensen en missie. Ik ben op mijn best als er nog geen kader of duidelijk omschreven pad is. Als ik doelen kan stellen en mensen mag mobiliseren en verbinden. De lakmoesproef voor een ondernemer is: Kun je aangeven, als ík het voor het zeggen heb, hoe we het dan gaan doen. Vanuit die (levens)overtuigingen blijft er een vraag over: Op het moment dat een mogelijkheid zich voordoet, wat doe je dan? Bij mijn eerste bezoek aan The Colour Kitchen werd ik meteen geraakt. Ik begreep toen pas hoeveel ongekend talent er was in Nederland. Je hebt bereidheid nodig om ongekend talent in te zetten en vervolgens om te zetten naar meer aandachtsbeleving van de gast. Het is belangrijk te weten waar je voor staat. Maar beantwoord deze vragen als je sociaal maatschappelijk gaat ondernemen: Wat doe je nou eigenlijk zelf aan maatschappelijke betrokkenheid? Waar ben je nou trots op waar je bedrijf aan bijdraagt? Als een bedrijf in zee wil met ons dan moet het echt zijn. We waken ervoor dat The Colour Kitchen niet gebruikt wordt voor greenwashing. Tegelijkertijd mag en moet het ook goed voor je klant zijn. Er was geen bank die ons hielp om The Colour Kitchen te starten vanuit idealisme. Je moet leren zakelijk te zijn en idealistisch tegelijk. Je bent verantwoordelijk voor de continuïteit van een bedrijf, dat is duurzaam. Bouw reserves op en zet tegelijkertijd je rendement in om andere bedrijven te inspireren om hetzelfde te gaan doen. Intrinsieke motivatie en echtheid zit heel dichtbij elkaar. Je moet cultuur die gepaard gaat met korte lijnen niet onderschatten als je ervoor kiest om de lijnen uit elkaar te halen en weer lagen toe te voegen aan je bedrijf. Je moet contact blijven houden met de basis. Onze opdrachtgevers belden na ons faillissement omdat ze zich zorgen maakten om hún deelnemers, niet om hun broodje kaas. Ik ben een deler. Ik kijk eerst naar de ander en dan naar mezelf. Quote Nelson Mandela passend bij The Colour Kitchen: “De betekenis van ons leven ligt in het verschil dat we maken in de levens van anderen.” Ik heb een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ik weet inmiddels ook dat je door ruimte te geven aan jezelf, je ruimte kan geven aan anderen. LINKS Restaurant ‘s Molenaarsbrug The Midland Hotel Manchester Vermaat Groep Boek: Bartel Geleijnse & Job Franken - Ongekend Talent
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 10-02-2023
Maker: Studio George Datum: 10-03-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.