Hoe breidt je wijs uit naar verschillende steden? Hoe beweeg je goed mee met de tijd en werk je goed samen met je “conculega’s”? Hoe blijf je je rolverdeling balanceren; en hoe besluit je dat het genoeg is? En natuurlijk, hoe is het als broer en zus om samen te ondernemen? In deze aflevering zijn Manon en Raoul Becher te gast, broer en zus. In een tijd waar starters moeilijk aan een baan konden komen, en al helemaal niet een baan met betekenis, startte Manon Starters4Communities. Daarna haalde ze al gauw Raoul erbij. Starters4Communities is een springplank voor veranderaars. Door middel van programma’s helpen zij starters en young professionals om meer impact te maken in hun carrière, of zelfs een bedrijf te starten dat impact maakt. Met S4C hebben Manon en Raoul echt een pad gebaand voor starters en young professionals: om goed te kunnen doen met je werk. Legio alumni hebben nu de tools gekregen om hun carrière op impact in te richten, zijn bedrijven gestart, en dragen vanuit een gezamenlijkheid een nieuw normaal uit. Dank Manon en Raoul, voor dit mooie gesprek en de impact die jullie maken! Veel plezier met luisteren. Hier zijn Manon en Raoul. Show Notes met 22 lessen Manon Becher Raoul Becher Starters4Communities De belangrijkste lessen van m’n gesprekken als een Shotje Strategie in je inbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Mijn boekenkast met favoriete boeken Mail me (tijmen@studiogeorge.nl) over de aflevering. Vind ik leuk. LESSEN Manon: Onze vader is altijd een inspiratiebron geweest doordat hij zijn eigen werkwijze als revalidatiearts ontwikkelde. Raoul: Onze ouders leerden ons om niet alleen maar ‘medisch’ bezig te zijn, maar ook aandacht te besteden aan kwaliteit van leven. M: Onze ouders waren altijd al bezig met kwetsbare mensen helpen. Dat droeg al vroeg bij aan mijn rechtvaardigheidsgevoel. M: Ik zocht een baan tijdens een tijd van krapte op de arbeidsmarkt, dat was moeilijk en dus dacht ik: “Ik start zelf wel iets.” R: Deel je idee met iemand die dichtbij je staat. Dat is wat Manon ook deed. Zij pitchte het concept van S4C aan de keukentafel. M: Ik wierf de eerste deelnemers en ambassadeurs voor S4C door koffie met mensen te drinken en hen te vragen om mee te denken. Ga bij je beoogde klant testen of er behoefte aan je idee is. R: Het was een tijd waarin veel afgestuurde jongeren behoefte hadden aan een programma als S4C. Er was weinig (betekenisvol) werk beschikbaar. R: Voor ons werkte het om mensen uit te nodigen om mee te ontwikkelen in plaats van een standaard sales pitch te doen. M: Er was geen geld toen we startten. Trainers en coördinatoren werkten op no-cure-no-pay basis. Het streven was om na een jaar onszelf te kunnen betalen. M: We berekenden van tevoren hoeveel programma’s we moesten draaien om uit te komen in een jaar. M: Alle deelnemers van het eerste programma betaalden een deel zelf en draaiden samen een crowdfundingscampagne via het buurtplatform. R: Gemeenten droegen financieel graag bij toen duidelijk werd dat jongeren zich sociaal betrokken voelden bij hun stad. M: Selling point voor deelnemers was: Je krijgt een serie trainingen waar je minder dan marktconform voor betaald, je krijgt de kans jezelf te ontwikkelen en bij te dragen aan je stad. R: Achteraf was het programma ook een vorm van train-de-trainer. We leerden deelnemers goed kennen en konden vertrouwen op de mensen die daarna zelf een S4C-traject wilden starten. R: We hebben nooit discussie gehad van wie S4C nou eigenlijk was. Manon en ik vullen elkaar aan qua skillset en interesses. R: Het bedrijf groeide snel. Een duidelijke rolverdeling werd daardoor heel belangrijk voor onszelf en voor de mensen waarmee we samenwerken. M: De enige keer dat de rolverdeling tussen ons onduidelijk was, was toen Covid aan het licht kwam. Alle programma’s waren opeens online en daardoor werd het domein van Raoul veel groter. M: Er moest een knop om toen het bedrijf begon te groeien. Het is nu meer een organisatie waar mensen bij komen werken en daarmee veranderd de verwachting van werknemers. R: Het is een uitdaging om van dingen zelf doen te gaan naar het aansturen van anderen. R: Onze ouders waren geen ondernemers, maar wel heel ondernemend en avontuurlijk. Ze hebben net zoals wij weinig contouren nodig om iets moois te zien en te maken. R: De tijd veranderd, we veranderen mee en we gaan ons nu ook richten op mensen die van baan willen veranderen. R: Ik leer door te beleven en dingen aan te gaan en goed om me heen te kijken naar de community van S4C. LINKS Impact Hub business model challenge BORO*ATELIER Boek: Business Model Generatie Boek: Verne Harnish - Scaling Up Marshmallow challenge
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 16-12-2022
Maker: Studio George Datum: 10-02-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.