Er willen duizend mensen naar binnen en de techniek je in de steek laat. Hoe houd je je hoofd cool? Hoe is het om een bedrijf te verkopen? Hoe neem je risico's op een berekende manier? En hoe zet je een appeltaartgigant op :)? In deze aflevering is Bart Peute te gast. Bart is oprichter van Yourticketprovider: een ticketingservice in de festivalbranche en culturele sector. In een kleine 10 jaar heeft hij het gebootstrapt groot gebracht en onlangs verkocht. Bart is de rust zelve. Kalm en overwogen. Zo knap hoe hij een ogenschijnlijk groot risico nemen als iets gewoons doet lijken. Als een overwogen keuze met beperkt risico. Hij duwt zichzelf niet op de voorgrond, maar door anderen te enthousiasmeren heeft hij een club gecreëerd die zoveel mensen mooiere ervaringen geeft. Heel indrukwekkend! Veel plezier met luisteren! Hier is ie. Show Notes Bart Peute Yourticketprovider Bijbehorende blog: Calculated Risks Shots of Strategy in je inbox Mijn boekenkast Mail me (tijmen@studiogeorge.nl) over de aflevering. Vind ik leuk. Lessen Met z'n drieën op reis, tijdens een tussenjaar in Australië, en er samen voor iedereen iets leuks van willen maken, leert je afstemmen en beslissingen maken. En zo'n jaar leerde me ook hoe tevreden je kunt zijn met weinig middelen. Ik maakte op een gegeven moment zo'n 5-10 taarten per week, toen zei m'n moeder toch wel dat ik zelf de inkoop moest regelen. Ik vond het zonde dat ik als consultant altijd net vertrok op het moment dat we iets met de data konden gaan doen. Ik zocht op welke plekken er al informatie was om iets mee te doen en dat was Google Analytics. Ik wilde iets voor mezelf gaan doen. Om dat uit te moeten gaan spreken tegen m'n baas vond ik best spannend. Maar m'n baas reageerde boven verwachting goed. Hij vond het leuk en had het al zien aankomen. Hij vroeg zelfs naar m'n business plan en wilde me helpen. Ik ben een laagdrempelige quick scan gaan aanbieden. Zo kon ik het gesprek aangaan over hoe we de website konden verbeteren. Ik vroeg het festivalbedrijf of, als ik een ticketingsysteem zou bouwen wat het in 3 clicks kon, ze interesse zouden hebben. Dat hadden ze en zij werden de launching customer. We hadden een keiharde deadline. Op de dag van de verkoop waren we nog bezig om de ideal-koppeling te bouwen. Dat heeft me wel een paar jaar van m'n leven gekost. Uiteindelijk ben ik wel blij met die deadline, anders hadden we het steeds kunnen uitstellen omdat er altijd nog iets is wat je ook erbij wil bouwen. We hebben de code voor enkele functionaliteiten aangeschaft. We hadden het ook zelf kunnen bouwen, maar dat was trager en kostte waarschijnlijk nog meer. Ik ben niet van het nemen van hele grote risico's, maar wel van gecalculeerde risico's. Mijn afweging was dat wanneer ik 6 maanden m'n vaste lasten kon betalen, ik het risico om voor mezelf te beginnen wel aan kon. Vanaf het begin was ik nonstop aan het werk. Leuk zo'n schaalbaar product, maar meer klanten betekent ook meer klantzorg. Klanten verwachten ook dat je de entree van de ticketing regelde. Ik kan goed rustig blijven in stressvolle situaties. Focus op het probleem en mogelijke oorzaken elimineren. De balans tussen gezond blijven en hard werken/geleefd worden is lastig. Ik ben altijd 2x in de week te blijven sporten, gezond te eten en veel te slapen. Dat scheelt een hoop. Maar dat kon niet oneindig doorgaan. Dus een van de eerste mensen die we aannamen was iemand die de operatie kon overnemen. Het moment dat ik de eerste medewerker aannam en die op de loonlijst kwam, voelde ik opeens veel meer druk. Nu was het serieus. M'n oude baas zei ooit: Een grootste fout die ondernemers maken is, wanneer het slecht gaat, zichzelf niet meer betalen. Je moet niet minder uitgeven, maar gewoon meer verdienen. Ik was wel eens jaloers op andere ondernemers die een co-founder hadden om mee te sparren. Ik moest leren hoe ik van alleen eraan werken een team kon leiden. Ik ben onze kernwaarden gaan definiëren, heb een stip op de horizon gedefinieerd, en ben structuur gaan aanbrengen. Ik ben niet graag directief maar enthousiasmeer liever mensen om mee te gaan op een avontuur. Ik luister ook graag lang, om daarna de punten te verbinden. De combinatie tussen IT en mens vond ik leuk. Je impact is heel direct, de ervaring wordt bij de verkoop al leuker. Toen corona erin hakte ging even alles op pauze om het probleem te analyseren. De eerste focus was cash. Uitgaven laag en regelingen aanschrijven. Hope for the best, prepare for the worst. Misschien klinkt het gek. Maar hoe spannend het ook was, het voelde ook weer leuk. Net als het begin van het ondernemen. Opeens moesten we weer met weinig middelen heel creatief zijn en op koers blijven. Corona maakte nog extra duidelijk dat ik, in het aansturen van 20 man, het ondernemen wel een beetje was gaan missen. De verkoop speelde me ook vrij, want veel praktische zaken konden nu door in-house afdelingen gedaan worden. De due diligence van het verkoopproces voelt ook als een soort overhoring. Het bedrijf moest hoe dan ook door. Dus, het zou mooi zijn als de verkoop doorging, maar ik moest me blijven focussen op Yourticketprovider alsof het niet zou gaan lukken. Het speelveld is nu anders, mijn uitdaging is nu om écht groter te denken. Om de kernwaarden van het bedrijf te bedenken moest ik terug naar mezelf en wat mijn kernwaarden zijn: Persoonlijk, Flexibel & Build for success. Ik mis zelf een beetje de standaard eigenschappen van een CFO: Het risicocontrolerende, procesmatige op de day to day. Dat heb ik erbij gezocht. M'n oude baas zei ooit: "Ik wil nooit meer dan 20 mensen, want die passen niet samen in een bus." Heel verschillende bedrijven gaan toch allemaal door dezelfde fases heen. Links EO accelerator CM neemt ticketingbedrijf Yourticketprovider over CM Boek: Stephen Covey - The 7 Habits of Highly Effective People Boek: David Allen - Getting Things Done
Gemaakt door: Studio George Eerste aflevering: 30-08-2023
De podcast De Gebakken Peren heeft in totaal 63 afleveringen
Maker: Studio George Datum: 05-11-2021
Maker: Studio George Datum: 03-12-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.