Vandaag het gesprek met Jitske Kramer. Jitske Kramer is corporate antropoloog, ondernemer en bestseller auteur. Zij reist de wereld over om te leren van traditionele healers, leiders, verrassende innovators en willekeurige voorbijgangers. Ze brengt haar kennis en ervaringen via ijzersterke lezingen en masterclasses naar de wereld van organiseren, samenwerken en leiderschap. Om de slagkracht en resultaten van individuen en groepen te verbeteren (en de wereld gewoon een beetje mooier te maken). Ze heeft de ambitie om organisaties te activeren om voor alles en iedereen woest aantrekkelijk te zijn. En het liefst ook nog verrukkelijk eenvoudig. In haar verhalen wordt wat vertrouwd is vreemd. En wat vreemd is vertrouwd. Laten we beginnen… Wat ik zoal leerde van Jitske: 00:00 intro 03:10 Het verhaal achter haar boeken voor Jitske. 05:10 Hoe mensen samen de cultuur vormen, en hoe de cultuur dan weer mensen vormt. 06:30 Het kennisgat op antropologie binnen organisaties. 09:25 Beschavingen komen en gaan - een geruststellende en verontrustende en gedachte. 10:05 Als we iets belangrijk vinden, dan moeten we daar aan blijven werken. 10:30 Een gedachten experiment voor een ondernemer, hoe lang wil je dat je bedrijf blijft bestaan? 12:30 Wij mensen, zijn verhalende wezens. 14:05 Hoopvol over de toekomst, maar we moeten wel aan de bak in de liminaliteit. 16:00 Zingevende vraagstukken. 17:50 Een ander woord voor creativiteit is ruzie. 18:15 Wat we nodig hebben in de transformatie is dat we oprechte, eerlijke, echte gesprekken met elkaar voeren. 19:25 De trickster archetype moet strijden met leiders. 22:45 Het a-b-c van antropologie. 24:00 De belangrijkste waarde in onze samenleving, de economische groei. 26:00 De permanente beta. 29:00 De onbegrensdheid is heel leuk, maar af en toe moet je zeggen, het is genoeg. 31:15 Begrenzen betekent dat je ook niet leuke gesprekken hebt. 34:45 Een emotioneel gesprek, het kan wel, maar we doen het niet. 35:25 Met wat ik nu weet, welke keuzes maak ik dan nu? Dan is het ook lekker om dingen niet te weten. 36:35 De trickster Pippi Langkous is leuk en Annika en Tommy zijn vervelend, een stom stemmetje in jezelf. 38:10 We hebben nu te veel Jack Sparrows als CEO en Pinocchios als politieke leider (tricksters), en dat is niet goed. De trickster heeft een sterke tegenkracht nodig. 43:30 Vrouw zijn is geen garantie dat je het anders doet, omdat je in de cultuur zit. 45:00 Hoe oké is het om oprechte vragen te stellen, menselijk en kwetsbaarheid te zijn, in de huidige cultuur van je bedrijf. 46:15 Laten we het menselijk leiderschap noemen, in plaats van vrouwelijk leiderschap. Power en love - krachtig en in verbinding. 47:35 De trickster streken zijn niet erg, vaak zelfs nodig, maar als mensen er in trappen en het zien als waarheid, dan wordt het probleem. 48:50 Het grootste probleem zijn de algoritmes, wie mogen waar gehoord worden? Wie laten we aan het woord? 52:50 Het moment van uitspreken betekent dat er echt iets veranderd. 55:10 We hebben geen ritueel voor het scheiden. 55:45 Het loslaten en stoppen in organisaties. Bewust stoppen met een proces, werkwijze of project. 56:45 We hebben de manager tot een belangrijke rol gemaakt. 58:50 Een ritueel nodig, een buitengewoon moment, om duidelijk te maken aan ons brein dat we een andere fase in gaan. Meer over Jitske Kramer: https://decideforimpact.com/show220/ (Gesprek met Jitske in 2019) https://www.linkedin.com/in/jitskekramer/ https://jitskekramer.nl deepdemocracy.nl humandimensions.nl Boeken: Tricky Tijden (2024) Werk heeft het gebouw verlaten (2020) Wow (2019) VooDoo (2019) Jam Cultures (2019) Building Tribes (2018) De corporate tribe (2016) Deep Democracy (2014) Normaal is anders (2009) Andere bronnen: Deep Democracy - Myrna en Greg Lewis
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 07-12-2019
De podcast de Erno Hannink Show | Betere Beslissingen, Beter Bedrijf heeft in totaal 552 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 04-11-2024
Maker: Erno Hannink Datum: 14-11-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.