Vandaag het gesprek met Nadine Maarhuis. Nadine is journalist, socioloog en activist voor een ecologische samenleving. De afgelopen jaren sprak ze honderden groene change makers en haar inzichten bracht ze samen in haar boek 'De groene actiegids', dat onlangs verscheen bij Uitgeverij De Geus. Als mede-initiator van de Koop Niks Nieuws Challenge staat Nadine sinds twee jaar in de Duurzame 100 van Trouw en als hoofdredacteur van We Are the ReGeneration vertelt ze de verhalen van denkers en doeners die ecologie centraal stellen. Laten we beginnen… Wat ik zoal leerde van Nadine: 00:00 intro 02:30 Een rondreis door Europe om allerlei verhalen vast te leggen voor Behind the change. Ze noemt twee mooie voorbeelden. 04:15 Leren door zelf te doen. 05:35 Video is een super krachtig middel. Het 'zien', draagt bij aan je beeldvorming. 08:00 De rode draad door haar leven is, verhalen. 10:00 Na de studie bij Maatschappij terecht gekomen en de journalistiek ingerold. 11:15 Er zijn veel mensen die willen meebouwen aan die nieuwe systemen, maar niet weten hoe. 13:30 Het belang van negatief én positief nieuws voor een meer neutraler beeld en handelingsperspectief. 14:35 Als mens, cocreëren we de systemen die we om ons heen zien en kunnen we daar iedere dag aan bijdragen. 15:00 Als mens kun je er niet-niet toe doen. 16:15 Hoe verrijkend het is als je ecologie centraal gaat stellen in je eigen leven. 17:25 Je voelt het leven en daar laad je aan op als mens. 19:40 We hebben heel mensen nodig die imperfect groen leven, en niet een kleine groep die perfect groen leeft. 20:20 80 procent van de tijd een goede voorouder zijn. 21:35 Als soort een bijzondere positie hebben, omdat we meer leven kunnen creëren met de keuzes die we maken. 24:00 Als je eenmaal groene stappen gaat zetten, dan verschuift je wereldbeeld. 25:40 Hoe om te gaan met ingewikkelde duurzame keuzes? 26:45 Niet alleen focussen op onze eigen voetafdruk, maar ook naar de handafdruk kijken. 27:45 De handafdruk van Nadine. 30:45 De flow volgen in je leven. Waar zit de energie? Begin met iets waar je zelf enthousiast van wordt. 35:20 Het ontstaan van de Koop niks nieuws challenge 37:15 De psychologie achter spullen kopen. 40:45 Gat in de markt - kledingruilbeurs voor mannen 43:15 De hoofdstukken in haar nieuwe boek die ze het leukste vond om te schrijven. 45:00 Een andere bedrijfsvorm met steward ownership, interessant voor ondernemers. 46:50 Het succes van de samenleving (BBP) hangt samen met allerlei negatieven gebeurtenissen. Terwijl als we dingen samen doen dan is dat slecht voor het BBP. 49:15 Er is een lange termijn visie nodig, en die is er niet in het politieke systemen. 51:30 Als het ons voortbestaand niet bedreigt, lijkt het geen probleem. Of, we zien het pas als een probleem wanneer het ons voortbestaan bedreigt. 52:15 Het ecosysteem centraal stellen en dit als startpunt gebruiken. 57:00 Landschap herstel in 30 jaar tijd op grote schaal met John D. Liu. 59:15 Ecologisch herstellen met lokale mensen. Four returns: sociaal, ecologisch, economisch en de return of inspiration. Meer over Nadine Maarhuis: https://www.linkedin.com/in/nadinemaarhuis/ https://www.nadinemaarhuis.com/ https://www.behindthechange.org/ https://www.ftm.nl/auteur/nadine-maarhuis (serie artikelen over ondernemers die ecologische en sociale winst creëren) We Are The Re-generation Boeken: Pioniers van de nieuwe welvaart (2018) (met Kees Klomp) Circular Chefs (2019) - (met Freke van Nimwegen) De groene actiegids (2024) Andere bronnen: Bright Vibes Achterhoekpakket Duurzaam en licht leven door kleiner wonen – Marjolein Jonker Samen werken naar het happy 2050 scenario – Babette Porcelijn Hoe leren we ons brein omgaan met slecht nieuws? - Tegenlicht Stichting Klimaatgesprekken Word Klimaatcoach
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 07-12-2019
De podcast de Erno Hannink Show | Betere Beslissingen, Beter Bedrijf heeft in totaal 552 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 10-10-2024
Maker: Erno Hannink Datum: 24-10-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.