De ondertitel van het boek is wat pretentieus, Haier’s RenDanHeYi model and the end of management as we know it De auteurs Joost Minnaar en Pim de Morree zijn de oprichters van Corporate Rebels, hun eerste boek hebben we ook gelezen, Corporate Rebels #boekencast afl 11. Dit is een interessant boek, maar minder makkelijk te lezen dan hun eerste boek, dat als een soort jongensdroom leest. Dit boek is vooral de geschiedenis op een rij van een bijzonder bedrijf. Ze nemen je mee door de vijf opvolgende grote organisatie veranderingen van Haier. Bij het lezen van het boek riep het ook vragen bij me op over de oneindige behoefte om te groeien, en de focus op economisch groei. Hoe duurzaam is dit? Haier is een bijzonder bedrijf en het boek laat zien wat het voordeel is van het opdelen in kleine cellen en werknemers veranderen in ondernemers. Het boek heeft de volgende hoofdstukken: Voorwoord Preface Prologue Earth Water Air Fire Space DIY Rendanheyi Epilogue Het mooie vind ik de drie sterke cultuur aspecten die naar voren komen en dat je kunt meenemen voor je eigen bedrijf: dicht op de klant, de energie van ondernemers, en het delen van de winst. Bijzonder in het boek vind ik de focus op één man, Ruimin, die verantwoorlijk lijkt te zijn voor al het succes. Een bedrijf waar hard werken, en afgerekend worden op succes de norm is. Waar ze het tij mee hebben gehad in een tijd waarin de Chineese markt open ging en het communistische systeem langzaam maar zeker steeds kapitalistischer werd. Earth Achtergrond van de start van het nieuwe bedrijf, de overgang van Ford naar Toyota way met focus op kwaliteit. De Toyota periode wordt volgens de auteurs overgenomen door de Haier periode. Waar decentralisatie een grote rol speelt, zoals ook bij Buurtzorg, Handelsbanken, VkusVill, Centigo en NER group. Wat ik mis is zijn voorbeelden van cooperaties en holocraties, die mogelijk minder geschikt om op te schalen voorbij een bepaald niveau? Verder zou ik grag enkele voorbeelden gezien hebben waarbij het niet alleen om economische groei, maar ook sociaal en ecologische groei gaat, zoals Patagonia. Voorbeelden die wel aan bod kwamen in hun eerste boek. Bedrijven en organisaties waar het niet alleen gaat om zo groot mogelijk te worden, maar vooral om duurzaamheid (ecologisch, sociaal, lange termijn van het bedrijf). Water In dit hoofdstuk gaat het over de geschiedenis van Rendanheyi (1986-2012), waarin hij manager wordt van het verlieslijdende koelkasten bedrijf. Hij veranderd het bedrijf door een focus op kwaliteit, en een merk op te bouwen. Hij gebruikt het OCE model in de uitvoering. Ze komen van een communistische omgeving waarin iedereeen zijn werk deed zonder echte passie of inzet. Toen de kwaliteit eenmaal goed was begon de periode van diversivicatie. Ze nemen veel bedrijven over, mede ondersteund door de staat. Het is goed om je te realiseren dat veel gebeurt in samenwerking met de overheid in deze periode in China, zo hebben ze de wind mee bij het openen van de Chineese markt en de kansen voor Haier om buiten China te verkopen en te ontwikkelen. Een mooi verhaal over hoe GE de Chineese markt op kwam en eerst Haier wilden kopen, en toen dat mislukte gingen ze de aanval in om Haier te vernietigen. Anglo-Amerikaanser kan het haast niet. Interessante afeelding op pag 53 waar de klant boven alles staat, en daaronder de productie, ondersteuning en onderaan de eigenaren. Air Dit is de periode van 2012-2019, de Rendanheyi 2.0 uitvoering. Internet krijgt een centrale rol in de organisatie met verschillende platformen waar bedrijven uit de groep mensen en bedrijven kunnen inhuren. In deze periode schrappen ze de banen van 12.000 midden managers. Ze krijgen de keuze, of ontslag of je wordt ondernemer in de nieuwe structuur. Managers zijn niet meer nodig om te leiden, dat doen vanaf nu de klanten. Fire De periode van 2019 en verder, Rendanheyi 3.0,
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 07-12-2019
De podcast de Erno Hannink Show | Betere Beslissingen, Beter Bedrijf heeft in totaal 560 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 31-05-2023
Maker: Erno Hannink Datum: 15-06-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.