Vandaag, geen gast, je krijgt alleen mij. Ik ga je vertellen over waarom je de missie wil delen, geef voorbeelden en hoe je begint met het delen van je missie. Laten we beginnen… Drie elementen waarom is het van belangVoorbeeldenHoe begin je De missie. Waarom doe je wat je doet? Waarom ben je je bedrijf gestart? Wat is het verhaal achter jouw bedrijf? Wat wil je bereiken? Het lijken lastige vragen, maar ergens in jou zit je missie. Daar leeft jouw verhaal. Door dit verhaal naar buiten te brengen ben je nog steeds gewoon. Door het verhaal naar buiten te brengen kunnen mensen bij je aanhaken. Geef je ze een reden om met jou te werken. Door jouw missieverhaal krijg je nieuwe verhalen te horen en hulp uit onverwachte hoek. In de Achterhoek (waar ik woon) en Twente (waar ik vandaan kom) zijn we bescheiden. Hier delen we onze dromen niet snel, wat moeten anderen er wel niet van denken. Misschien gaan ze wel denken dat we het hoog in de bol hebben en dat is natuurlijk niet zo. Mijn bedrijf is maar gewoon. Gewoon goed werk leveren, gewoon mijn ding doen en klanten helpen op een eerlijke manier en daar niet teveel over praten. Dat is jammer. Jouw verhaal delen betekent niet dat je niet gaat doen wat je belooft had. Jouw verhaal met zoveel mogelijk mensen delen betekent niet dat je ineens een blaaskaak wordt. Je deelt je missie om mensen mee te nemen in jouw reis om jouw doel te bereiken. Niet pas achteraf wanneer je het bereikt hebt, want dan zeg je, dat hoef ik niet te delen want het was niet ingewikkeld, iedereen kan dat. Waarom is het van belang Mensen kunnen aanhaken en je meehelpen om je missie te realiseren. Dit begint bij je medewerkers. Deel je missieverhaal veel vaker met je collega’s. Ze zijn het mogelijk alweer vergeten. In de loop van de tijd is je missieverhaal aangescherpt en heb je misschien details verbeterd. Blijf je verhaal delen. Laat medewerkers continu merken dat ze bij jouw bedrijf bijdragen aan die missie. Dat ze waarde hebben. Je huidige medewerkers moeten jouw missieverhaal kunnen herhalen zodat ze zelf nieuwe collega’s kunnen werven. Door je missie op nog meer plekken te delen (ik vertel zo hoe) ga je nieuwe medewerkers aantrekken die in je missie geloven en daar een bijdrage aan willen leveren. Daarmee trek je medewerkers aan die direct passen in de cultuur van je bedrijf. Ze zijn gemotiveerd om bij jou aan de missie te werken. Een groter doel in leven dat verder gaat dan jezelf geeft zin in het leven en maakt gelukkig. Jouw missie zorgt voor gelukkige medewerkers. Gelukkige medewerkers trekken niet alleen medewerkers aan, ze trekken ook klanten. Door je missie met zoveel mogelijk mensen te delen trek je klanten aan die bij je passen. Klanten die een vergelijkbare missie hebben. Klanten die met plezier van je kopen omdat ze hiermee bijdragen aan je missie. Door je missie continu te delen trek je de beste medewerkers en daarmee weer de beste klanten aan. Hoe doe je dit? Voorbeelden Je schrijft bijvoorbeeld columns zoals Danielle Braun dat doet. Zij wil dat meer mensen kennismaken met cultuur, dat we gaan inzien dat wat we soms gek vinden eigenlijk helemaal niet gek is. Door columns in verschillende bladen en kranten krijgt ze steeds meer aandacht voor antropologie en cultuur. Ze schrijft onder ander voor MT Magazine, Managementsite en Financiële Telegraaf. Je zorgt dat je in podcast van anderen komt zoals Tom van der Lubbe van Viisi dit doet. Hij stuurde mij meerdere keren berichtjes en artikelen en andere podcast afleveringen op zoek naar onderwerpen waarover wij konden praten in mijn podcast. Luister hier de aflevering en zie de andere podcasts waarin hij geïnterviewd is. https://www.viisi.nl/media/ Je deelt je missie in de verpakking en in het product zoals bijvoorbeeld Tony’s Chocolonely dit doet. Op de binnenkant van de verpakking word je aangemoedigd om de chocolade en het verschil dat ze maken te delen.
Gemaakt door: Erno Hannink Eerste aflevering: 07-12-2019
De podcast de Erno Hannink Show | Betere Beslissingen, Beter Bedrijf heeft in totaal 591 afleveringen
Maker: Erno Hannink Datum: 30-01-2020
Maker: Erno Hannink Datum: 13-02-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.