Aflevering Dutch Data Science Week 2020 Special - Dynamic Pricing Competitie

· Aflevering van de podcast: De Dataloog

Dynamic pricing gaat over het afstemmen van de prijs op de consument en geeft antwoord op de vraag hoe je met een optimale prijs je verkoop optimaliseert. Luchtvaartmaatschappijen, e-retailers, reisorganisaties en elke organisatie met serieuze online verkoopvolumes zet dynamic pricing algoritmes in om het resultaat van de website te verbeteren. Van wetenschap naar bedrijfsleven In deze opname praat Walter met de in Berlijn woonachtige Alwin Haensel (Haensel AMX) en de uit Amsterdam afkomstige Ruben van de Geer (GoDataDriven). Beide heren zijn gepromoveerd op dynamic pricing aan de VU, met het verschil dat toen Ruben aan zijn onderzoek begon hij als eerste het rapport van Alwin te lezen kreeg en Alwin onderdeel was van de promotie-commissie van Ruben. Wat ze verder verbindt is de overstap die ze hebben gemaakt naar het bedrijfsleven. Naar eigen zeggen omdat “dynamic pricing bij uitstek iets is om in de praktijk te toetsen”. Dynamic Pricing Competitie Ten slotte hebben ze ook de armen ineengeslagen voor de organisatie van een dynamic pricing competitie. In deze competitie strijden verschillende teams uit academische wereld en bedrijfsleven met elkaar om het beste prijsalgoritme te ontwikkelen. De uitgangspunten zijn eenvoudig: elk team heeft producten te verkopen, maar neemt het op tegen de andere teams. Elk team maakt zijn eigen algoritme om het prijsoptimum te vinden en zo de hoogste omzet te scoren. Elke dag deelt elk team zijn algoritme, zodat er ‘s nachts berekeningen worden uitgevoerd. De resultaten geven zo elke dag weer input om het algoritme nog beter af te stemmen op wat er gebeurt in “de markt”. Dat dit al kan met een handvol regels code heeft Alwin bewezen met zijn deelname een aantal jaar geleden. Zijn “greedy” algoritme, welke bestond uit slechts vier regels code, was in dat jaar een van de winnende algoritmes.. Ruben was vorig jaar in een van de categorieën de winnaar. Beide heren delen in deze opname een flink aantal tips om je dynamic pricing algoritme te ontwikkelen. De Dynamic Pricing competitie begint volgende week en eindigt 6 weken later. Meer informatie: https://www.dynamic-pricing-competition.com

Speelgoedwinkel
De Dataloog

De Dataloog

Gemaakt door: Jurjen Helmus | Walter van der Scheer | Lex knape | Harm Bodewes |Sander Hulsman | Eerste aflevering: 29-03-2022

De podcast De Dataloog heeft in totaal 265 afleveringen

Vorige aflevering

DTL S2A17- Sturen met Data in tijden van Corona

DTL S2A17- Sturen met Data in tijden van Corona

Maker: Jurjen Helmus | Walter van der Scheer | Lex knape | Harm Bodewes |Sander Hulsman | Datum: 08-06-2020

Volgende aflevering

Het Datanieuws van 17 juni 2020 van de dataloog ism Computable

Het Datanieuws van 17 juni 2020 van de dataloog ism Computable

Maker: Jurjen Helmus | Walter van der Scheer | Lex knape | Harm Bodewes |Sander Hulsman | Datum: 18-06-2020

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Dutch Data Science Week 2020 special - Dynamic Pricing Competitie

De Dataloog · 11-06-2020

00:00 00:24:12