Onderwijs moet efficiënt, effectief en bevredigend zijn voor zowel de leerling als de docent. In deze aflevering is prof. dr. Paul A. Kirschner mijn gast. Kirschner is sinds 1 juni emeritus hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit en veel leraren kennen hem van zijn boeken 'Op de schouders van reuzen', 'Jongens zijn slimmer dan meisjes' en 'Juffen zijn toffer dan meesters'. Kirschner is ook internationaal een veelgeprezen onderzoeker. Zo ontving hij een eredoctoraat in Finland en is hij betrokken bij internationale wetenschappelijke instituten. “Onderwijs moet efficiënt, effectief en bevredigend zijn voor zowel de leerling als de docent”, zo stelt Kirschner, en wanneer we deze criteria op onze lessen toepassen, dan sneuvelen er een flink aantal romantische ideeën over leren op school. Bijvoorbeeld de idee dat leerlingen geoefende ‘zelfontdekkers’ zijn. Ook gaat Kirschner in op de 21e-eeuwse vaardigheden (die volgens hem helemaal niet bestaan!) en vertelt hij bevlogen over belangrijke technieken tijdens de les, bijvoorbeeld om ‘vergeten’ tegen te gaan. Deze aflevering bestaat uit twee delen. Dit was het eerste deel. Het tweede deel wordt gepubliceerd op 3 oktober.
Gemaakt door: De 4 sleutels voor een effectieve les Eerste aflevering: 30-10-2022
De podcast De 4 sleutels voor een effectieve les heeft in totaal 7 afleveringen
Maker: De 4 sleutels voor een effectieve les Datum: 16-08-2019
Maker: De 4 sleutels voor een effectieve les Datum: 04-10-2019
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.