Aflevering Best Beluisterde Cultuurpers Over Audioboeken En Andere Innovaties In De Uitgeverswereld (Waarom Het Papieren Boek Nooit Zal Verdwijnen)

· Aflevering van de podcast: Cultureel Persbureau

Het papieren boek zal nooit verdwijnen. Daarvan zijn zowel Robbert Hak (Storytel) als Maarten Richel (New Book Collective) overtuigd. En dat terwijl ze allebei bezig zijn met nieuwe manieren om boeken op de markt te brengen. ‘De uitgeefwereld zal veel meer hybride worden. Het boek moet in al zijn verschillende vormen op zoveel mogelijk plekken aanwezig zijn.’ ‘De consument gebruikt steeds meer verschillende media en zijn aandacht raakt versnipperd. Onze grootste uitdaging is dan ook om daarbinnen een plekje voor het verhaal te blijven bevechten’, zegt Robbert Hak, Head of Storytel. Deze abonnementsdienst voor luisterboeken startte in 2005 in Zweden en is sinds mei 2013 ook in Nederland actief. Wereldwijd heeft de dienst zo’n achthonderdduizend abonnees. Cijfers over Nederland wil hij helaas niet delen, maar volgens Robbert Hak is Nederland een snelgroeiende markt. ‘In Zweden is het gebruik van luisterboeken al volstrekt mainstream. Daar is Storytel wat Spotify voor muziek is. In Nederland zijn we nog niet zo ver, maar we groeien hard.’ Er zijn nu een kleine drieënhalf duizend titels in het Nederlands beschikbaar, naast een kleine vijftigduizend Engelstalige titels. De luisterboeken vergroten de bestaande lezersmarkt, stelt Hak: ‘Doordat wij op basis van hun leesgeschiedenis nieuwe boeken aanbevelen, ontdekken onze abonnees titels die ze anders niet zouden lezen. Ze besteden een tientje per maand dus dat betekent extra omzet voor de uitgevers en de auteurs.’ Gevestigde namen Martijn Richel richtte viereneenhalf jaar geleden samen met een compagnon New Book Collectiveop als dienstenplatform voor zelfstandige uitgevers. ‘Kleine, zelfstandige uitgevers hebben vaak niet de kennis of kunde in huis om alles zelf te doen. Wij doen voor alles waar ze zelf niet goed in zijn: van verkoop tot administratie en van distributie tot promotie.’ Lees het hele verhaal op de site van het Cultureel Persbureau. --- Send in a voice message: https://anchor.fm/cultuurpers/message

Speelgoedwinkel
Cultureel Persbureau

Cultureel Persbureau

Gemaakt door: Cultureel Persbureau Eerste aflevering: 19-11-2019

De podcast Cultureel Persbureau heeft in totaal 183 afleveringen

Vorige aflevering

Geen hypes meer, maar mooie boeken

Geen hypes meer, maar mooie boeken

Maker: Cultureel Persbureau Datum: 16-03-2019

Volgende aflevering

Heeft de impact van het boek ook impact op schrijvers?

Heeft de impact van het boek ook impact op schrijvers?

Maker: Cultureel Persbureau Datum: 27-03-2019

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Best Beluisterde Cultuurpers Podcast over audioboeken en andere innovaties in de uitgeverswereld (waarom het papieren boek nooit zal verdwijnen)

Cultureel Persbureau · 22-03-2019

00:00 57:09