Toeval bestaat niet. Deze week verscheen ik bij de opname van de FIETS podcast die gemaakt wordt door Benjamin de Bruijn, partner van Ellen van Dijk die eerder al in de Crotcast langskwam. Onderwerp was vallen en veiligheid en ze wilden dat ik opdraafde omdat we in onze eerdere podcast dit thema al op verschillende wijzen hadden benaderd. Vanuit het gedrag van een peloton, het materiaal en de omstandigheden waarin gekoerst moet worden. Daarbij kwamen ook de inzichten naar voren van wetenschappers Eric Postma (A.I.) en Bert Otten (neuromechanica) alsmede verkeersdeskundige Teun Hellings. Enkele uren na de opname vond het ongeluk met Fabio Jakobsen plaats in de Ronde van Polen, waarin veel van de elementen die we besproken hadden samen kwamen. Daar hebben we een update van een kwartier over gemaakt en die hoor je nu.Kern van het verhaal is allereerst het gedrag van de renners. Velen gaan los op het als crimineel bestempelde gedrag van Dylan Groenewegen maar als je goed kijkt zijn er een aantal feitelijke waarnemingen te doen die dat beeld nuanceren:Op 300 meter van de streep rijdt Jakobsen stijf in het wiel van Groenewegen, bronnen melden een snelheid van 84 km/uur. Hij zit daar goed en houdt zelfs een pedaalslag in om te wachten op het moment voor zijn finale jump. Als hij die jump tenslotte plaatst gaat hij er rechts langs en is dus sneller dan Groenewegen. Die maakt zichzelf daarop breed door de elleboog uit te steken. En daarmee maakt hij een cruciale beoordelingsfout: Doordat Jakobsen sneller gaat duwt hij de rechterarm van Groenewegen naar voren en zijn fiets wordt daardoor onder hem uitgestuurd naar links. Dientengevolge valt hij naar rechts. Daar rijdt Jakobsen die hem ineens tegen zich aan krijgt en de hekken in wordt gekatapulteerd. Groenewegen blijft recht doordat hij leunt c.q. botst met Jakobsen, tot het moment dat de rondvliegende dranghekken hem ook raken. Die brute zwenking ziet eruit als een aanslag maar die was in bovenstaand beeld allerminst doelbewust. Wel met enorme gevolgen. En die wegen zwaar. Ook op hem.Blijft naast de schuldvraag ook de vraag staan hoe een veel voorkomende toestand in de laatste 100 meter van een koers zulke desastreuze gevolgen kon hebben. Wat je daar ziet is dat de dranghekken los van elkaar komen. Dat heb ik niet eerder waargenomen. Ook niet in bijvoorbeeld de vergelijkbare val van Cavendish in Vittel in de 4e etappe van de Tour van 2017. Het blijft een herhaling van zetten: wanneer gaan de renners nu eindelijk eens opstaan en met de organisatoren kijken hoe je net als in bijvoorbeeld het schaatsen of F1 de gevolgen van een val kunt beperken in plaats van te vergroten zoals in Katwice. Fabio is vernoemd naar Fabio Casartelli de Olympisch Kampioen die in de Tour van 96 verongelukte. Voor deze Fabio ziet het er beter uit, maar daar is ook alles mee gezegd. Laten we bij hem zijn met onze gedachten.Luister de eerdere Crotcasts over Veiligheid hier:Veiligheid (deel 1):https://open.spotify.com/episode/5qXr37zChmvFPMXbCgjAt5?si=_Z1NK22_THauiemD_kljZQVeiligheid (deel2):https://open.spotify.com/episode/6W2LzyR0Jrk0sc6ja7AwBt?si=juJ6b7fCRwayyDWKSGXuEAEn de Fiets Podcast over dit onderwerp hier:https://open.spotify.com/episode/1L3tHMcg0RotWzDNNJmrcz?si=SSmlMaCJQYeVQFjp6ovqXw
Gemaakt door: Maarten Ducrot en Steven Dalebout Eerste aflevering: 13-11-2019
De podcast Crotcast heeft in totaal 24 afleveringen
Maker: Maarten Ducrot en Steven Dalebout Datum: 29-06-2020
Maker: Maarten Ducrot en Steven Dalebout Datum: 10-09-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.