Jan Bluyssen, manager competitiezaken betaald voetbal bij de KNVB, vertelt over zijn ervaringen van de afgelopen tijd. Het doel is om de competitie betaald voetbal onverstoord te laten verlopen. Dat lukt niet altijd. Het liefst blijft hij als manager competitiezaken onder de radar, maar soms is het nodig naar voren te stappen. Zo is hij in de coronatijd diverse keren in het acht uur journaal verschenen, naast talloze andere media-optredens. Een eerste tip die Jan geeft over mediaoptredens is een simpele: benoem twee of drie dingen die je wilt zeggen en probeer die te vertellen. Je kunt een van de punten namelijk altijd terug laten komen op elke vraag die wordt gesteld. Dit is dus het benutten van V.A.K: Vraag, Antwoord en dan de Kernboodschap. We leren wat situationeel communiceren inhoudt. Volgens Jan is dit oprecht communiceren, waarbij je wel voor iedere doelgroep een eigen vorm kunt kiezen. Dit doe je door echt oprechte verbinding te zoeken met supporters, clubs en samenleving. “Als KNVB moet je daarom weten wat er speelt binnen de betaald voetbalclubs. Je moet gevoel hebben voor de emoties binnen een betaald voetbalorganisatie en in de samenleving.” Dat vormt de basis voor situationeel communiceren. In welke situaties komt de KNVB nu in beeld? Hij noemt in de podcast voorbeelden waarbij hij wordt gebeld. Het is een enorme waslijst. Van de burgemeester van Eindhoven die belt voor het afgelasten van alle wedstrijden in Brabant door de Corona-uitbraak in ons land tot het uitvallen van het licht in de Kuip. Van racisme tijdens Dordrecht - MVV tot het stilleggen van Vitesse - Sparta na ongeregeldheden. We leren meer over hoe het werkt qua besluitvorming en over wat het betekent voor de communicatie. Welke rol vervult de KNVB dan in dit alles? In de besluitvorming moet volgens de manager competitiezaken een voetbalhart leidend zijn, in plaats van juridische of financiële afwegingen. Dit gebeurt vooral aan de hand van scenario’s: wat betekent een bepaald besluit? Door dit vele scenariodenken van de KNVB verwachten we te horen dat dilemma-logica dé manier is om de communicatie mee vorm te geven. Niets is minder waar. “Als ik iedereen ga meenemen in alle overwegingen, dan raak je iedereen kwijt. Na een besluit denk ik ook na: hoe doen we de woordvoering? Dit betekent sec de kern en niet alle overwegingen.” Voer dilemma-logica niet volledig door binnen de crisiscommunicatie: hou het simpel voor mensen! Jan sluit af met een waardevolle les van zijn recent overleden vader: “Zorg dat je met iedereen kan praten, dat kan alleen als je iedereen met respect behandeld. Het enige wat anders kan zijn is de vorm waarin je dat doet, maar het is altijd met respect.”
Gemaakt door: Roy Johannink en Dianne Deurloo Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Crisiscommunicatie De Podcast heeft in totaal 36 afleveringen
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 22-04-2022
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 20-05-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.