Inmiddels is Cees van den Bos al ruim een jaar burgemeester op Urk. Een bewogen jaar kunnen we wel stellen. Een jaar met veel incidenten. In zijn eerste jaar moest hij zelfs tijdelijk zijn functie neerleggen om te herstellen van een Covid-19 besmetting en een longontsteking. We spraken hem op 17 december over zijn ervaringen en lessen als burgemeester. Wat is hem het meest bijgebleven als burgemeester op Urk en waardoor komt dat? Wat betekent communicatie voor een burgemeester? Waar heeft hij spijt van? Hoe maakt hij keuzes in zijn crisiscommunicatie? En wat verwacht hij van een communicatieadviseur? De rellen op een aantal zaterdagavonden in november en december van 2020 maken diepe indruk op de burgemeester. Het is een van de eerste momenten waarop hij stevige besluiten moet nemen, maar vooral de negatieve aandacht voor het eigen dorp raakt Cees. “Waarom zou je je eigen dorp negatief in het nieuws willen brengen?” De burgemeester weet goed te verwoorden wat hij verwacht van een goede communicatieadviseur: “Een goede communicatieadviseur denkt voorruit. Maar het is ook iemand die in jouw huid kruipt. Die weet hoe de burgemeester gevoeligheden verwoord. En voortdurend open staat om te klankborden en de juiste kritische vragen stelt.” We blikken terug op de communicatie rondom de rellen en rondom brandstichting van de GGD teststraat. Zo was de videoboodschap op zondag een unicum op Urk, waarin achteraf gezien ook iets anders had gekund. De les is vooral: spreek de groep gerichter aan om wie het gaat, niet de hele gemeenschap op wat is gebeurd. Dit is een van de kernelementen van deze coronaperiode: een grote groep die welwillend is om zich aan de maatregelen te houden en een kleine groep die zich afzet tegen de maatregelen. Cees blijft helder en duidelijk in zijn taak: “Ik toon interesse in iedereen. En ook dan gebeurt er iets bij hen. Ga daarom altijd het gesprek aan met iedereen. Ik ben burgemeester van alle Urkers.” We spreken over de communicatieve implicaties van de inzet van de Mobiele Eenheid, zowel positief als negatief. We gaan ook dieper in op een van de doelstellingen van communicatie: het versterken van de samenredzaamheid van de bevolking. Of zoals de burgemeester dat noemt: “Urk corrigeert Urk”, om de kracht van de Urker bevolking te duiden. Talloze voorbeelden komen aan bod. We spreken over de manier waarop communicatie moet worden vormgegeven richting een specifieke doelgroep: de Urkers. Cees heeft daarvoor drie tips: • Zorg dat je de juiste feiten hebt; • Je moet de juiste toon aanslaan; • Je moet ook de juiste boodschap hebben. Aanvullend op deze tip, moet het volgens Cees niet automatisch de burgemeester zijn die de communicatie voert. Het kan ook de driehoek zijn. Of een groep nabestaanden van omgekomen Urker vissers. Per situatie kijk je naar: wie moet de juiste boodschap vertellen, en wat is daarbij de rol van de burgemeester? Een podcast over aandacht en verbinding met je doelgroep; meer dan het luisteren waard volgens ons.
Gemaakt door: Roy Johannink en Dianne Deurloo Eerste aflevering: 04-04-2022
De podcast Crisiscommunicatie De Podcast heeft in totaal 36 afleveringen
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 31-12-2021
Maker: Roy Johannink en Dianne Deurloo Datum: 28-01-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.