Gijs van den Berg, creative director bij het reclamebureau: Kesselskramer. Daarnaast fotograaf, muzikant, ontwerper en bovenal een man met een grote drang om te maken. Naast werk in opdracht maakt hij ook veel vrij werk. Onder andere, in deze aflevering: - Opgroeien in het meest saaie dorp van Nederland. - Vanaf kleins af aan was hij al een aanvechter van hoe dingen “normaal” zijn. - Waarom hij kantoorruimtes in karton had ingepakt. - Hoe hij Erik Kessels ontmoette en ging werken bij KesselsKramer - KesselsKramer, het reclamebureau wat reclame maakt voor mensen die niet van reclame houden. - Neem je persoonlijkheid mee naar je werk! - We hebben het over het werk van Hans Brinker Budget Hotel: met eerlijke en oprechte reclame mensen totaal andere verwachtingen en instructies mee geven. - Veel van zijn persoonlijke werk en werk voor Kesselskramer gaat over een verandering van perspectief. - Hoe interpreteer je de werkelijkheid? Stel eens voor dat je een bepaald moment door de ogen van iemand anders kan bekijken. - Het meest dankbare wat je mensen kunt laten doen is hun blik op de werkelijkheid laten veranderen - Over de 4e muur op tv en op social media. - Een probleem met socialmedia, Instagram bijvoorbeeld, is dat het niet meer duidelijk is wat geregisseerd is en wat daadwerkelijk documentair is. - Denken vanuit de Instagram-gedachte: Hoeveel likes gaat deze foto mij opleveren? - Hij hoort vaak mensen zeggen van: “Ik had ooit nog eens dit of dat willen doen”, je moet het gewoon doen! - Opeens kan hij een ingeving krijgen en dan gaat hij dat doen. En als het dan slecht is of bullshit, jammer, het heeft alleen maar tijd gekost. - Het werk wat je doet moet niet alleen theoretisch interessant zijn maar ook praktisch effectief. - Er wordt mega veel vergaderd, tijd en geld dat daarin wordt gestoken kan je ook stoppen in het maken van dingen. - Je kunt veel beter veel maken. En dan af en toe iets maken waar van je denkt: dat was even niet zo goed. Dan dat je meer van uit angst opereert: “Oke het volgende dat we maken moet heel goed zijn”. - Geef jezelf de ruimte om af te wijken van hetgeen wat je in eerste instantie hebt neergelegd. - Vertrouwen op je eigen creativiteit vergt een focus, focus je exclusief op 1 ding. Dat hoeft niet lang te zijn, kan al in een kwartiertje. - Praat ook over je werk of waar je mee bezig bent met anderen. Een net ander perspectief kan je werk vooruit helpen, waardoor het werk weer vooruit gaat. - Zijn eigen creatiedrift, een onstilbare drang om te maken, heeft twee kanten. Het is een kwaliteit maar kan ook in de weg zetten. - Als je altijd maar door gaat heb je geen tijd om stil te staan en terug te kijken. - Waar is Gijs nu mee bezig?
Gemaakt door: Ruben Stelli Eerste aflevering: 03-07-2022
De podcast Creatiedrift podcast heeft in totaal 33 afleveringen
Maker: Ruben Stelli Datum: 26-02-2020
Maker: Ruben Stelli Datum: 11-03-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.