Content maken die goed vindbaar is, kan een prima strategie zijn om je merk, expertise of aanbod onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Ik ben dan ook een enorme fan van seo content. Maar… ik zal je niet snel adviseren om content primair voor Google of een andere zoekmachine te maken. Het klinkt misschien logisch en verleidelijk om dat wel te doen, maar het kan toch verkeerd uitpakken. Hoe dat zit en hoe je een aanpak kiest die beter werkt hoor je in deze podcast. Content voor Google is geen goed idee omdat. Er waren altijd al redenen om content niet primair voor Google of andere zoekmachines te maken. Maar daar is nu een belangrijke reden bijgekomen en dat is de komst van AI-tools als ChatGPT en Bard. Vindbare content werkt niet niet altijd even goed. En dat is onze eigen schuld. Hoe zit dat? Een voorbeeld om dat inzichtelijk te maken. Waarschijnlijk staan er pagina’s van je website hoog in Google, bijvoorbeeld in de top 3. Maar wat leveren die je op? Weet je wel wat die je opleveren? Wat ik in de praktijk veel zie is dat content soms weliswaar hoog staat in Google of Bing, maar dat er vervolgens weinig gebeurt n.a.v. de bezoeken aan die pagina’s. Dat kan verschillende redenen hebben. De belangrijkste reden is dat de intentie achter de zoekvraag heel vaak informatief van aard is. Iemand heeft een vraag, jouw site geeft het antwoord. De bezoeker denkt ‘fijn dankjewel’ en is weer weg. Dat is leuk voor je naamsbekendheid. Als ze je tenminste onthouden, want hoe vaak weet je nog wel dat je onlangs wel ergens een goed antwoord las, maar WAAR of bij WIE was dat ook alweer…? Dit mechanisme om met vindbare content je naamsbekendheid te vergroten werkt vooral goed als mensen je vaker gaan vinden, zodat ze je uiteindelijk wel onthouden. Dat vraagt dus om content clusters: meerdere pagina’s die meerdere vragen binnen een onderwerp behandelen. Content clusters staan los van Google. Maar als je dan meerdere deelonderwerpen gaat adresseren zorg dan dat je niet alleen afhankelijk bent van Google, maar dat je een bezoeker die één pagina bezoekt, ook doorklikt naar de volgende. En de volgende. En de volgende. Die pagina’s moeten vooral aansluiten bij de vragen en verwachtingen van je bezoeker en dus niet per se geschreven zijn om vindbaar te worden. Dat vraagt om een reeks content die je niet vanuit seo schrijft maar vanuit jouw doelen en doelgroep. En als het goed is dus ook voor die doelgroep en niet of veel minder voor Google. Content voor Google ? content voor je doelgroep. Althans niet altijd. Ik zie echter nog steeds veel webpagina’s die duidelijk voor een zoekmachine zijn geschreven. Iemand heeft dan onderzoek gedaan naar alle deelonderwerpen die beschreven moeten worden en zorgt dat er over ieder deelonderwerp een stuk tekst en een kopje is en eventueel een afbeelding. Allemaal geoptimaliseerd vaak net iets langer dan concurrerende content die al hoog of hoger in Google staat. Dat lijkt leuk en slim maar is niet altijd fijn voor je doelgroep. Want de meeste bezoekers hoeven helemaal niet alle ins en outs van een onderwerp te weten. Dat kost ze veel te veel tijd en de kans is groot dat ze je artikel dan alleen maar scannen. Dat is niet echt de beste manier om je expertise en meerwaarde tussen hun oren te krijgen. Hou het korter en menselijker. Mensen willen vaak korte content die ze snel tot zich kunnen nemen en die duidelijk voor hen geschreven of gemaakt is. Dus wat als je nu vooral het belangrijkste element van een onderwerp uitlicht zonder al die samenhangende toeters en bellen? Hen een bijzonder gegeven of inzicht geeft? Jouw mening, visie of aanpak over een bepaald onderwerp deelt? Daarmee voelt die bezoeker zich veel beter begrepen. Je helpt iemand al wel verder maar niet met 1300 of nog veel meer woorden. Daarbij kun je altijd nog wijzen op een optie tot verdere verdieping in een ander artikel,...
Gemaakt door: Linda Krijns, Sstroop Marketing Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Contentdiva's heeft in totaal 114 afleveringen
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 31-01-2023
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 28-02-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.