Aflevering 10 Content Lessen Na 1 Jaaren

· Aflevering van de podcast: Contentdiva's

Een jaar geleden nam ik mijn eerste 5 afleveringen op om die in 1 klap te lanceren als start van de Contentdiva’s podcast. Nu zijn we een jaar en 56 afleveringen verder en deel ik de content lessen van het afgelopen jaar. Content les 1: Het kost meer tijd dan je denkt Podcasts kosten tijd om te maken en vooral om ze te promoten. Net als alle content die je met zorg maakt, vraagt het opnemen van een podcast de nodige tijd. In mijn geval ongeveer een halve dag per week: Maken van een outline in PowerPoint, met bullets en zinnen. Benodigde tijd: 30 tot 60 minuten. Opnemen. Dat koste tussen de 20 en 30 minuten per aflevering. Editen: het dubbele aantal minuten van de opname, dus zo’n 40 tot 60 minuten. Plaatsen & publiceren bij de distributeur: mp3 uploaden, artwork maken, shownotes schrijven, seo titel, metadescription. Meestal 20 tot 30 minuten. Content les 2: aandacht voor shownotes Shownotes zijn meer dan een korte samenvatting die een luisteraar vertellen waar de podcast over gaat. Ze vormen samen met de audio een aparte pagina op mijn website dankzij de integratie tussen de distributietool en de website. Die pagina's kunnen geïndexeerd worden door Google dus dan is het beter om ze goed in te vullen met voldoende relevante inhoud. Content les 3: podcast promotie zoals bij eigenlijk alle content kost het promoten van de content meer tijd dan het maken van de content zelf. Als je dat niet incalculeert mis je publiek. Dat vroeg dus om een proces rond het benutten en promoten van de inhoud van de podcast. Ik zeg met opzet benutten, want dat is eigenlijk waar podcastpromotie om draait. Je komt er namelijk echt niet als je een linkje naar je podcast deelt en zelfs een mooie audiogram is niet genoeg. Content les 4: inhoud podcast hergebruiken De inhoud van een podcast is net als de inhoud van een blogartikel of video een geweldige basis om te hergebruiken in andere content. Bijvoorbeeld door de inhoud te gebruiken als/voor: Een blogartikel (GEEN transcriptie, maar echt fijn leesbaar) Een korte video of serie geanimeerde beelden Een LinkedIn artikel Meerdere podcast aaneenrijgen tot een groter geheel (audioboek) Een samenvatting als Twitterdraad delen De outline (geredigeerd/gesaneerd) delen als PDF Bij gasten: maak een video opname van jullie gesprek (al dan niet ge-edit)en plaats die op YouTube. Deel fragmenten van de video op social media Content les 5: wat had beter gekund? Mobiliseer fans VOOR de lancering voor een goede start en de kans om in ranglijstjes te komen Persbericht voor lancering naar media waar je doelgroep zit. Ik kwam in tijdnood en heb dat laten zitten. Meer interne links aanbrengen. Meer delen in social media groepen Vaker korte video’s maken waarin ik zelf vertel wat er in de podcast zit. Content les 6: dit was geen succes Social media advertenties leverden te weinig op, ondanks gerichte targeting en verschillende soorten advertenties Audiogrammen. Die werkten in het begin wel, maar het effect sleet na verloop van tijd. Content les 7: goede tools Bij een podcast draait het niet om de techniek, maar techniek is wel handig om betere kwaliteit te krijgen en om je leven gemakkelijker te maken. Dit zijn de tools waar ik zelf veel aan had: Alitu: om te editen. Is heel visueel en gemakkelijk in het gebruik. Captivate: voor de distributie naar Apple, Spotify en de rest. Canva: voor het artwork per aflevering en voor de visuele promotie van podcasts RODE podcaster microfoon met schokdempende houder en anti pop filter Content les 8: een goede start is cruciaal Je legt veel vast aan het begin, dus denk daar goed over na en combineer het met al het andere dat je doet, met je contentstrategie bijvoorbeeld. Let vooral op: Je onderwerp. Ga liever voor smal dan breed. Je trekt meer luisteraars al klinkt dat misschien tegenstrijdig. De Contentdiva’s podcast is...

Speelgoedwinkel
Contentdiva's

Contentdiva's

Gemaakt door: Linda Krijns, Sstroop Marketing Eerste aflevering: 25-03-2022

De podcast Contentdiva's heeft in totaal 114 afleveringen

Vorige aflevering

Meer bereiken met minder social media content

Meer bereiken met minder social media content

Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 03-05-2022

Volgende aflevering

Top 10 onmisbare content creatie tools

Top 10 onmisbare content creatie tools

Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 24-05-2022

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

10 content lessen na 1 jaar podcasten

Contentdiva's · 10-05-2022

00:00 23:42