Een zakelijke 1 april grap voor je bedrijf kan een heel goed idee lijken. Het zorgt voor rumoer op social media, klanten en je doelgroep zien je weer even staan en wie weet trek je er zelfs wat media aandacht mee. Als je 1 aprilgrap slaagt tenminste. Want 1 april, kikker in je bil kan je behoorlijk in de kont bijten. Voor je een 1 aprilgrap verzint Past een 1 aprilgrap binnen je marketing, bij je bedrijf en bij je doelgroep? Stel jezelf daarom de volgende vragen: Past humor bij je merk? Sluit het aan bij eerdere communicatie die je deed of maak je nooit grapjes? Sluit jouw humor aan bij je klanten? Hoe goedgelovig is je publiek? Als ze niet goedgelovig zijn stelt dat extra eisen aan de kwaliteit van je grap. Wat is het uiteindelijke doel van je grap? Wat doe je als op 1 april blijkt dat je grap niet aanslaat? Kun je tegen kritiek? Maar denk vooral hieraan: Wat doe je als er vlak voor 1 april iets dramatisch in de wereld of in jouw locatie gebeurt? Kun je jouw 1 april grap dan nog stopzetten als die volstrekt ongepast blijkt te zijn? Of aanpassen? Wat doet je 1 aprilgrap met het vertrouwen dat mensen in je bedrijf en merk hebben en waar je keihard voor gewerkt hebt? Zet dat niet op het spel! 1 aprilgrap verzinnen voor je bedrijf De basis van 1 aprilhumor is meestal leedvermaak, maar daar wil je als bedrijf niet altijd mee geassocieerd worden. Dus als je een grap verzint, kijk dan hoe dat leedvermaak omgeturnd kan worden in iets dat uiteindelijk positief uitpakt voor je slachtoffer. Leg vervolgens een duidelijk verband tussen je 1 aprilgrap en je commerciële aanbod, dus de producten of diensten die je aanbiedt. CoolBlue doet dat goed bij hun 1 aprilgrappen. Zo introduceerde CoolBlue in 2021 de dienst CoolBlue buiten, waarbij een medewerker je meeneemt voor een tochtje in de bakfiets. Dat legt een mooie link met het feit dat ze deels per fiets pakketten rondbrengen. Eerder had CoolBlue zogenaamde pakketpanelen voor je telefoon. Dat waren dozen die deels uit mini-zonnepanelen bestaan. Je nieuwe telefoon arriveerde bij je thuis in zo'n doos en daarmee kon je die nieuwe telefoon meteen opladen. Die telefoons verkochten ze al en iedereen kent de bekende blauwe dozen van Coolblue wel. Niet alleen maakt dit de grap geloofwaardiger en sterker voor de zich verkneukelende toeschouwer, maar het wijst iedereen ook weer even op het aanbod en de werkwijze van Coolblue. Je zakelijke 1 aprilgrap uitvoeren Een paar tips voor als je een gave 1 aprilgrap hebt bedacht: Leg je grap eerst voor aan verschillende stakeholders om te zien of hij echt wel leuk is. Je zit zelf al snel in je eigen grapbubbel en bent niet meer objectief. Ook niet als je de 1 aprilgrap met meer mensen hebt bedacht. Dus check bij andere partijen wat zij ervan vinden: enkele klanten, zakelijke partners of relaties. Houd de kosten binnen de perken. Zeker als medewerkers al heel lang geen salarisverhoging hebben gehad of er slepende CAO-onderhandelingen zijn. Maar ook als er andere financiële issues spelen of als er net veel geld ingezameld wordt voor een crisis met slachtoffers. Draag daar dan op zijn minst zelf flink aan bij. Naast je idee bepaalt de executie uiteindelijk ook of je grap het gewenste effect heeft. Denk dus iedere stap van je grap goed door met ‘wat als’ scenario’s. Stop geld en aandacht in filmpjes, foto’s of een heel goede webpagina. Een voorbeeld van zo'n 'wat als' scenario is dat iemand vermoedt dat er sprake is van een 1 aprilgrap en je grap gaat googelen. Domineer jij dan de zoekresultaten en komt iemand op een pagina op jouw website die de zogenaamde waarheid van je grap onderbouwt? Bijvoorbeeld een speciale FAQ? Voorbeelden zakelijke 1 aprilgrappen Naast het voorbeeld van goede 1 aprilgrappen, hoor je in de podcast ook het voorbeeld van de 1 aprilgrap van Volkswagen die niet alleen mislukte, maar ook als een boemerang terugkwam met vervelende gevolgen. Een...
Gemaakt door: Linda Krijns, Sstroop Marketing Eerste aflevering: 25-03-2022
De podcast Contentdiva's heeft in totaal 114 afleveringen
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 08-03-2022
Maker: Linda Krijns, Sstroop Marketing Datum: 22-03-2022
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.