Aflevering #206 | Hoe Kan Gamification Bijdragen Tot Een Effectieve Didactiek - Live Op Sett Vlaanderen

· Aflevering van de podcast: Buiten de krijtlijnen

Hoe kan gaming bijdragen tot effectieve didactiek? Om deze vraag te beantwoorden, verwelkom ik drie experts die gaming en onderwijs vanuit verschillende perspectieven benaderen: - Lander Van der Biest stond tien jaar voor de klas in de derde graad van het basisonderwijs. Hij verdiepte zich in het gebruik van videogames binnen het onderwijs en onderzocht de educatieve meerwaarde ervan. Als oprichter van Gamekunde deelt hij zijn inzichten met collega's en bij eduCentrum vzw coördineert hij de GameHive, waar hij op zoek gaat naar de nieuwste en meest relevante videogames en VR-oplossingen. - Wouter Buelens werkte vier jaar als onderzoeker digitale didactiek aan het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van Thomas More. Hij is medeauteur van 'Wijze lessen. Digitale didactiek' en is nu pedagogisch directeur aan HBO Verpleegkunde Genk leerkrachten en begeleidt leerkrachten van het Atlas college in het ontwerpen van online leerpaden. - En last but not least, Liesbeth Last, die als fervent gamer en voorlopig enige leerkracht Esports in België lesgeeft aan het KTA Brugge. Daarnaast is ze wetenschappelijk medewerker aan de KU Leuven, waar ze maandelijks concrete lesimpulsen publiceert gebaseerd op populaire videogames. Shownotes - Gamekunde - Gamehive - Meer lezen: - Bolat, Y. I., & Tas, N. (2023). A meta-analysis on the effect of gamified-assessment tools’ on academic achievement in formal educational settings. Education and Information Technologies, 28(5), 5011-5039. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11411-y - Dahalan, F., Alias, N., & Shaharom, M. S. N. (2024). Gamification and Game Based Learning for Vocational Education and Training: A Systematic Literature Review. Education and Information Technologies, 29(2), 1279-1317. https://doi.org/10.1007/s10639-022-11548-w - Dehghanzadeh, H., Farrokhnia, M., Dehghanzadeh, H., Taghipour, K., & Noroozi, O. (2024). Using gamification to support learning in K-12 education: A systematic literature review. British Journal of Educational Technology, 55(1), 34-70. https://doi.org/10.1111/bjet.13335 - Huang, R., Ritzhaupt, A. D., Sommer, M., Zhu, J., Stephen, A., Valle, N., Hampton, J., & Li, J. (2020). The impact of gamification in educational settings on student learning outcomes: A meta-analysis. Educational Technology Research and Development, 68(4), 1875-1901. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09807-z - Vanbecelaere, S., Demedts, F., Reynvoet, B., & Depaepe, F. (2023). Toward a framework for analyzing adaptive digital games’ research effectiveness. International Journal of Serious Games, 10(4), Article 4. https://doi.org/10.17083/ijsg.v10i4.618 - Ontdek hier het hele vormingsaanbod van het Expertisecentrum Onderwijs en Leren! - Volg Buiten De Krijtlijnen op Twitter, Instagram of LinkedIn. Alle info over de opleiding onderwijskundig leiderschap vind je hier!

Speelgoedwinkel
Buiten de krijtlijnen

Buiten de krijtlijnen

Gemaakt door: Buiten de krijtlijnen Eerste aflevering: 01-05-2022

De podcast Buiten de krijtlijnen heeft in totaal 210 afleveringen

Vorige aflevering

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

#205 | Het Onderwijsnieuws - Februari 2025

Maker: Buiten de krijtlijnen Datum: 03-03-2025

Volgende aflevering

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

#207 | Marcel Schmeier over effectief rekenonderwijs

Maker: Buiten de krijtlijnen Datum: 24-03-2025

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

#206 | Hoe kan gamification bijdragen tot een effectieve didactiek - Live op SETT Vlaanderen

Buiten de krijtlijnen · 17-03-2025

00:00 00:47:39