Het idee achter streamingservice Quibi was het bieden van korte video-snacks van 6 á 10 minuten: content voor onderweg. Een interessant idee, maar zes maanden na de lancering is het alweer over en uit. Initiatiefnemers Jeffrey Katzenberg en Meg Whitman maakten woensdag bekend de stekker uit het platform te trekken. Van de 1,75 miljard aan geld van investeerders is volgens het bedrijf nog ongeveer 350 miljoen over, dat gaat terug naar de geldschieters en personeel wordt ontslagen. Volgens Iske werd de ontwikkeling groots aangepakt met klinkende namen als Steven Spielberg en Jennifer Lopez die de content zouden produceren. Het was echt een kwestie van een big swing resulterend in a big hit or big miss. En het werd het laatste. Volgens Iske kampte het bedrijf met twee belangrijke problemen. 'Het eerste heeft met corona te maken. Het is leuk dat je met je mobieltje onderweg kunt kijken naar content, maar er is niemand onderweg: iedereen zit thuis op de bank te Netflixen. Daarnaast was het een betaalde service die moest concurreren met zaken die gratis zijn zoals TikTok en YouTube.' Er was gerekend op 7 miljoen klanten, het werden er 2 miljoen, en dat in een tijd dat de eerste 90 dagen gratis waren. Ten slotte zouden er interne strubbelingen zijn en gingen executives er voortijdig vandoor. Quibi is mislukt, maar is de mislukking briljant? Het businessmodel ging uit van een oneindige behoefte aan entertainment, maar er moet wel geconcurreerd worden met andere proposities op mobiele devices, zoals YouTube and TikTok, die gratis zijn. Voor Visie scoort Quibi een 4, op Inzet haalt het een 7. En Risico? Er is bewust veel risico genomen. Want anderhalf miljard dollar verlies is toch wel een hoop geld voor een wankel businessmodel: 4. Voor Aanpak een 5 en ten slotte voor Leren een 3. Gemiddeld een 4,7, en met dat lage cijfers is Quibi niet alleen mislukt, maar ook nog eens 'gewoon' mislukt. Over Briljante Mislukkingen Met Chief Failure Officer Paul Iske bespreken we om de week een spraakmakende mislukking en wat we daarvan kunnen leren. Luister live dinsdagmiddag om 13:15 in Zakendoen, of wanneer je wilt via bnr.nl/podcast/briljantemislukkingen/, Apple Podcast of Spotify. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 06-11-2022
De podcast Briljante Mislukkingen heeft in totaal 39 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 27-10-2020
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 10-11-2020
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.