Hoe wordt een Duitse automaker die miljarden aan software verloor, rijk van een Amerikaanse automaker die miljarden per kwartaal verbrandt? Die vraag wordt beantwoord door de zogeheten convertible promissory note purchase agreement die Volkswagen sloot met Rivian. Vrij vertaald: Volkswagen stopt één miljard dollar in het zwaar verlieslatende Rivian. Die lening heeft geen kosten, maar wordt misschien omgezet in aandelen aan het einde van dit jaar, met in ruil daarvoor de kennis van software en elektronica die Volkswagen ontbeert. Het lukte de Duitse autoreus maar niet om de miljardenverliezen op zijn eigen software te reduceren en daarmee raakt het elektrische tijdperk verder uit zicht, net nu de Chinese automakers op de deur kloppen. Maar waarom staat er dan in alle media 'Volkswagen stopt vijf miljard in Rivian'? Nou: Volkswagen heeft een optie om dit jaar nog een extra miljard dollar direct in Rivian te steken. Bovendien zou er binnen twee jaar een joint venture kunnen worden opgericht waarin beide bedrijven evenveel aandelen krijgen. Die joint venture zou vervolgens kunnen worden gebruikt om software en elektronica te blijven ontwikkelen, waarschijnlijk voor zowel Rivian als Volkswagen. En ook daar heeft Volkswagen misschien nog wel wat miljarden voor. En zo kom je op de vijf. Maar het blijft allemaal betrekkelijk vaag. Het gaat hier om een huwelijksbootje met voorwaarden, waar Rivian eigenlijk geen nee tegen kan zeggen omdat het nog acht miljard dollar in kas heeft en anderhalf miljard per kwartaal verbrandt, met een verlies per afgeleverde elektrische auto van meer dan 35.000 dollar. Volkswagen blijft eigenlijk stiekem koekeloeren naar Rivian vanaf de kade. De Duitsers weten dat één miljard dollar niet genoeg is, en twee ook niet, en zelfs vijf waarschijnlijk niet, voordat Rivian flinke aantallen van toekomstige goedkope modellen kan verkopen die daadwerkelijk rendabel zijn. Maar goed, als je 1 miljard dollar op tafel legt en je later dit jaar enkel meer aandelen van Rivian krijgt als het slecht gaat met Rivian, dan maakt dat ook niet zoveel uit. Zolang jij de software maar in handen krijgt. Rivian is op zijn beurt niet bepaald een bruidegom zonder geschiedenis. Het bedrijf kan zelfs doorgaan voor golddigger, want grootste aandeelhouder Amazon (16.6%) heeft al miljarden verloren op zijn aandelen, Ford schreef al meer dan 7 miljard af van zijn investeringen in Rivian en de aandeelhouders die zich tijdens of na de IPO van Rivian intekenden hebben allemaal rond de 90% van hun investering verloren. Soit. De blinde pakt de lamme vast, want die kan tenminste zien, en de lamme heeft geen keus, want die komt anders niet vooruit. Eén ding is zeker: het tochtje door de woestijn gaat nog even duren. En dan maar hopen dat importtarieven genoeg zijn om Volkswagen te beschermen voor Chinese auto's op de Europese markt. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 24-04-2024
De podcast Beursnerd | BNR heeft in totaal 261 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 27-06-2024
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 28-06-2024
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.