Aflevering S1e8 Operational Excellence

· Aflevering van de podcast: Berenschot ToekomstPraat

Hoe organiseer je Operational excellence in je bedrijf? In deze aflevering een voorbeeld van hoe je Operational Excellence of continue verbeteren succesvol in je bedrijf kan organiseren. We spreken Pieter Theeuwes, die een verbeterteam heeft opgezet die verantwoordelijk is voor de verbeteragenda van HartingBank en de realisatie daarvan. HartingBank levert, beheert en onderhoudt zorghulpmiddelen voor zorgorganisaties. Wat zijn thema’s voor een goede OE organisatie - Operational Excellence is niet (alleen) een kwestie van een goede methode, change management of leiderschap; je moet het verbeteren en de innovatie juist een goede plaats in je organisatie geven in de structuur én in de governance (lees meer) - Wie is verantwoordelijk voor het continue verbeteren van de organisatie - Hoe hou je contact met de operatie, die uiteindelijk de verbetering moet gaan implementeren en ‘incasseren’ Operational excellence is het optimaliseren van de operationele winst, dat begint bij de doelstelling van de onderneming, de klant en het product en/of dienst. OE richt zich op het intern verbeteren, en altijd met klant in het centrum, haal die naar ‘binnen’. Er is een goed evenwicht nodig tussen de operatie en het verbeteren van diezelfde operatie, continue verbeteren, je bent nooit klaar! Je hebt doorlopend een verbeteragenda, niet te weinig, niet te veel. Te veel door de ‘trechter’ en alles loopt ‘vast’. Te weinig en je gaat achter lopen in de markt. Differentieer in het soort verbetering, kleine verbeteringen kunnen opgepakt en geïmplementeerd worden door de operatie zelf, daarvoor is wel een bepaalde training nodig. Grotere projecten zijn veelal multidisciplinair en kosten substantieel meer tijd, projectmanagement en analysekracht. Daarvoor is het handig een eigen team te hebben, HartingBank heeft zo’n team. Verbeteren is organiseren. De verbeteragenda wordt vastgesteld en gemonitord in het MT. Veel (60%-70%) van de projecten en projectjes hebben een IT component. Ook bij HartingBank, Pieters team legt de link naar de ICT. BlackBelts worden Digital BlackBelts. We ervaren wel twee werelden die van ICT en de operatie, met verschillende werkwijzen en ‘cultuur’, die moeten we kunnen blijven communiceren, een eigen ‘bedrijfskundig’ team als intermediair is belangrijk. Dit laatste is ook voor HartingBank doorslaggevend voor het succes van verbeterprojecten, de verbinding met de operatie, begrijpen wat het werk inhoud. Lean noemt dat gemba, ‘neem een krukje’ en ga kijken, Berenschot doet nog steeds tijdstudies om te begrijpen hoe de operatie echt in elkaar zit.

Speelgoedwinkel
Berenschot ToekomstPraat

Berenschot ToekomstPraat

Gemaakt door: Berenschot ToekomstPraat Eerste aflevering: 10-04-2022

De podcast Berenschot ToekomstPraat heeft in totaal 9 afleveringen

Vorige aflevering

S1E7 Psychologische Veiligheid

S1E7 Psychologische Veiligheid

Maker: Berenschot ToekomstPraat Datum: 22-12-2021

Volgende aflevering

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

S1E8 Operational Excellence

Berenschot ToekomstPraat · 05-04-2022

00:00 00:42:29