Aflevering Opinie | (Big) Tech Aan Banden

· Aflevering van de podcast: Ben van der Burg

Maar niet voor bedrijven als Zalando, bol.com of het van oorsprong Nederlandse booking.com. Deze bedrijven lieten zich deze week van hun meest kleinzielige kant zien door de definitie van actieve gebruiker te betwisten. Ik ben erg nieuwsgierig naar de uitkomst van twee wetten waar Brussel mee bezig is: de digitaleservicewet (DSA) en de digitalemarktenwet (DMA). De Europese Commissie kwam eind vorig jaar met de eerste contouren van deze wetten naar buiten om Big Tech aan banden te leggen. We dienen namelijk de nadelige gevolgen van deze platformen te verminderen. Denk aan de verspreiding van illegale en schadelijke content, de verzameling en commercialisering van persoonlijke data of de marktdominantie van de online platformen. Deze week ging het over de digitalemarktenwet. Deze wet richt zich op de digitale poortwachters. Bedrijven die een sterke economische positie en impact hebben op de interne markt, een groot aantal gebruikers verbinden met een groot aantal bedrijven en voor langere tijd een stabiele positie op de markt hebben. We denken aan Amerikanen als: Amazon, Meta, Google, Microsoft, Apple. In Nederland denken we aan bol.com en in Duitsland aan Zalando. De vraag luidt vervolgens: wanneer ben je dominant? Daarvoor gebruiken ze in Brussel onder andere het criterium van het aantal actieve gebruikers. Nederland en Duitsland kwamen op de proppen dat je onderscheid moet maken tussen een unieke gebruiker die een product of dienst aanschaft of iemand die een socialmediaplatform bezoekt. Andere lidstaten gingen daar, geheel terecht, niet in mee. Wij verloren, waardoor een bol.com nu een grotere kans maakt onder de digitalemarktenwet te vallen. Volgens het FD hebben zelfs ondernemerslobbys als VNO-NCW en MKB-Nederland hun zorgen geuit over te ruime criteria bij de toepasbaarheid van de wet. Lees, ze willen de wet vooral voor de Amerikaanse Big Tech sector laten gelden en de Europese Tech bedrijven geen strobreed in de weg leggen. Echter, probeer jij maar eens als kleine online winkel in ons land, niet afhankelijk te zijn van bol.com. Ook bol.com vervult in ons land een poortwachtersfunctie. Wat uiteindelijk leidt tot hogere prijzen, een lagere kwaliteit en minder innovatie voor de consument. En dat willen we niet. Soms is verliezen ergens goed voor.Over Ben van der Burg IT-ondernemer en oud-topschaatser Ben van der Burg richt zijn kritische blik op de toekomst en verrast met prikkelende observaties. Luister live vrijdagochtend om 06:25 in De Ochtendspits of wanneer je wilt via bnr.nl/ben-van-der-burg, Apple Podcast of Spotify. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Speelgoedwinkel
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022

De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen

Vorige aflevering

Opinie | Carrièreleed

Opinie | Carrièreleed

Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 19-11-2021

Volgende aflevering

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

Opinie | (Big) Tech aan banden

Ben van der Burg · 26-11-2021

00:00 00:02:55