Aflevering #Noads Voor Een Vrijer Internet

· Aflevering van de podcast: Ben van der Burg

Influencers maken reclame voor producten zonder duidelijk erbij te vermelden dat ze reclame maken. Corendon vliegt vlogger Anna Nooshin gratis naar Griekenland. Jamie Li rijdt met korting in een leasebak van Opel. De dames vermelden niet duidelijk genoeg dat ze betaalt krijgen voor hun activiteiten. Zo staat er bij Jamie Includes paid promotion rechts onder één van haar videos. Geen idee wat, waar, hoe en wanneer. Van de Reclame Code Commissie had ze moeten vermelden 'Ik heb dit product -wijzend naar haar auto- gekregen van Opel.' Ik heb een video een kleine 21 minuten volgehouden. Ik hoorde deze tekst nergens. In de video ging ze naar Texel, zeehonden kijken en ze had iets met plukkies in haar haar. Ik vond het hele gebeuren wel zoet, onschuldig, onbeduidend en betekenisloos. Wellicht keek ik naar de verkeerde video, het schijnt namelijk te spoken met sluikreclame onder de influencers. Zo herkennen kinderen reclame slecht. Als een Enzo Knol bijvoorbeeld een 'Doritos Challenge' speelt dan willen kinderen hetzelfde doen, terwijl je Doritos eten beter kunt minimaliseren. Over dit soort donkere wolken hebben we het. De Stichting Reclame Code startte afgelopen week een nieuwe campagne: #Ad Herken de reclame op internet. Hiermee vraagt ze aandacht rondom reclame op social media. Influencers moeten open zijn of ze betaald krijgen voor een post of vlog. Adverteerders moeten actief optreden tegen onregelmatigheden. De mediaconsument moet bewust worden gemaakt van slinkse reclame. Van Otto van der Harst, directeur van de Stichting Reclame Code moeten we zoveel omdat het vertrouwen in het medium internet daalt. Citaat: 'Wij vinden het ontzettend belangrijk om met meer transparantie het vertrouwen in de sector te versterken.' Amen. Halleluja. Ik ben het ermee eens en tegelijkertijd bevinden we ons op een glijdende schaal. Ik vroeg onlangs aan een Dark Web-kenner waarom het Dark Web belangrijk is. Omdat de mensheid een plek op internet verdient waar je onbespied kunt zijn. Zoals je ook onbespied in je huis door moet kunnen brengen. Je hebt een plek nodig waar je binnen de wet je gedachten de vrije loop kunt laten, onbegrensd kunt experimenteren. Door steeds meer muren op te trekken, regels te formuleren en zieltjes te beschermen op het internet, denken velen een veiliger en betrouwbaarder internet te krijgen. Tegelijkertijd krijgen we een minder dynamisch, eenzijdiger, on-creatiever en onvrijer internet. See omnystudio.com/listener for privacy information.

Speelgoedwinkel
Ben van der Burg

Ben van der Burg

Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022

De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen

Vorige aflevering

Volgende aflevering

We hebben het over 285 euro

We hebben het over 285 euro

Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 06-09-2019

Soortgelijke podcasts

Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.

#Noads voor een vrijer internet

Ben van der Burg · 30-08-2019

00:00 00:02:56