In de platform economie zorgt bijvoorbeeld Uber dat de onafhankelijke rijder inwisselbaar is voor een andere onafhankelijke rijder. Tegelijkertijd zorgt Uber voor een optimale gebruiksvriendelijkheid voor de klant. Daardoor komt er meer vraag naar ritjes en neemt de onderhandelingskracht toe voor Uber met de chauffeurs. Hetzelfde zie je bij Airbnb. Een hotel heeft een gebouw met kamers. Airbnb zorgde ervoor dat er kamers in overvloed zijn waar mensen een nacht durven doorbrengen. Vervolgens zorgen ze voor een optimale gebruiksvriendelijkheid voor de reiziger. Een bezorgservice? Je modaliseert de fietskoerier, want ze zijn uitwisselbaar en je optimaliseert de gebruiksvriendelijkheid naar de eindklant. Deze week maakte Uber bekend naar de beurs te gaan. De cowboy activiteiten die ze ontplooien door regelgeving te ondermijnen of door chauffeurs een minimale vergoeding te geven, zullen wederom onder een vergrootglas komen te liggen. De discussie betreft vooral de positie van personen of goederen die voor het aanbod zorgen; eindklanten vinden louter voordeel bij de platformeconomie. Uitbuiting ligt op de loer, zeggen de antagonisten. De chauffeur die voor een paar euro door de stad crost, levert problemen op. De chauffeur verdient te weinig. Bovendien zorgt hij voor onveiligheid in het verkeer, vanwege lange werktijden en hij zou meer onervaren zijn. Hetzelfde zie je bij onverzekerde fietskoeriers die geen pensioen opbouwen en bij alle andere zzpers die werken via deelplatformen. Ze moeten worden beschermd. Ik heb daar mijn twijfels over. Ik denk dat de veiligheid van huis/haard en omgeving beschermd moet worden. Ik denk dat een minimumvergoeding geen kwaad kan voor alle werkenden die zich laten inhuren via een platform. Maar je moet de chauffeur, koerier, standbouwer, barman of promotiemedewerker niet betuttelen. Dat velen werken zonder verzekering of pensioen is niet handig. Vaak zijn ze jong, uiteindelijk worden ze wijs. Vinden ze dat ze te weinig verdienen, dan kunnen ze er morgen mee stoppen. Als ze massaal stoppen dan heeft het platform echt een probleem, ze kunnen dan geen goede gebruikservaring voor de klant meer zorgen, wat hun positie ondermijnt. Uber zou 120 miljard dollar waard worden bij de beursgang.Het blijft fascinerend dat de waarde mede gecreëerd wordt dankzij al die makke schapen die onder matige voorwaarden voor ze werken. Die makke schapen zouden in actie moeten komen. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022
De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 07-12-2018
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 21-12-2018
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.