William vond dat het breien van die mutsen lang duurde. Hij keek naar zijn moeder en zijn zus. Hun rechternaald verdween middenin de dubbele steek die onder de te breien steek lag. William begreep er niets van. Dat kon eenvoudiger en sneller. William bouwde een breimachine. In 1589 liet hij het apparaat aan de koningin zien. Ze vond het fantastisch, ingenieus en knap gemaakt. Ze wilde er alleen niets mee doen. Ze wilde de massawerkloosheid die door de machine zou ontstaan niet op haar geweten hebben. Die zou grote politieke onrust tot gevolg hebben. Ik dacht aan deze anekdote uit het boek Why nations fail toen ik in het FD reacties van hedendaagse taxichauffeurs las op de publicatie van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat meldde dat het aantal taxibedrijven de afgelopen twee jaar met 55 procent groeide. Dat hebben we te danken aan de app-industrie en aan het wijzigen van de taxiwet op 1 januari 2016. Daardoor kun je eenvoudiger taxichauffeur worden. Desondanks gaan de zaken niet goed in de taxibranche, als je luistert naar chauffeurs. K. Sadoe heeft nog maar enkele ritjes per dag. A. Boldei klaagt over de dure, moeilijkere opleiding die hij voor de wetswijziging volgde. M. Badho bekritiseert ook de overheid vanwege de nieuwe wet: Een taxichauffeur is meer dan alleen rijden. Je moet service verlenen en met mensen om kunnen gaan. De hedendaagse Uber-chauffeur, M. Monnink, wijst vanzelfsprekend op het oude monopolie van de traditionele taxibedrijven.Ze konden hoge prijzen vragen voor korte ritjes. Hij snapt de pijn van de traditionele taxichauffeur. Uber komt aan hun inkomen. Volgens de auteurs van Why nations fail brengt het faciliteren van creatieve destructie de meeste welvaartsgroei met zich mee. Dat doe je door nieuwe technologie te omarmen, de juiste wetgeving te hanteren en niet bang te zijn voor boze breiers of traditionele taxichauffeurs. De zaken gaan dus eigenlijk geweldig in de taxibranche, als je naast de chauffeurs ook het perspectief van de klanten mee laat tellen. De consument kan in vergelijking met een paar jaar geleden eenvoudiger en goedkoper een taxi nemen. Daarnaast zijn de chauffeurs dankzij de toegenomen concurrentie klantgerichter geworden, wat voor de ontwikkeling van deze (meestal) mannen geen kwaad kan. Zo kunnen we uiteindelijk allemaal winnen met technologische vooruitgang en flexibele wetgeving. Dat dringt alleen nog niet bij iedereen door. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022
De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 20-10-2017
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 03-11-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.