Je beschermt een fiets, auto of huis tegen diefstal en zo moet ook digitaal bezit beschermd worden. Je installeert direct de nieuwste beschikbare software, je deletet gure e-mails, je gebruikt een virusscanner, je hanteert onneembare wachtwoorden en je maakt back-ups. Alleen laten velen onder ons dit na. Hebben we helemaal geen zin in, vinden we een gedoe. Want terwijl je je een auto met één druk op de knop afsluit, ontbreekt het gebruikersgemak in de digitale beveiligingswereld. Het motto lijkt: hoe veiliger je het maakt, hoe gebruiksonvriendelijker het wordt. Dat soort uitgangspunten is om te huilen. Microsoft ontdekte het Wannacry-virus vorige maand en voerde een patch uit om een uitbraak voor te zijn. Maar veel gebruikers acteerden niet adequaat, waardoor hun software afgelopen week gegijzeld werd. Britse ziekenhuizen annuleerden operaties. Telecom operator Telefonica, vervoerder Fedex en zelfs Russische overheidsdiensten vertoonden ziekteverschijnselen. Ruim 200 duizenden mensen raakten geïnfecteerd. Een debat over de schuldigen volgde. Het antwoord laat zich raden: de cybercriminelen. Met oneliners als: keihard aanpakken en meer geld naar cybersecurity. Het antwoord ligt genuanceerder. De Amerikaanse inlichtingendienst NSA speelt een dubieuze rol door open deuren in de software van Microsoft niet te melden. Daarnaast moet de gebruiker bewuster zijn ramen en deuren sluiten. Bovenal werkt het oude transactiemodel bij de verkoop van software niet. In vervlogen tijden verkocht Microsoft software, zoals BMW nog steeds autos verkoopt. Je levert een product; je krijgt wat geld. Dat is de deal. De stimulans om de software veilig te houden ontbrak vervolgens omdat je kosten maakt voor een al verkocht product. Daarom werkt een abonnementsmodel zoveel beter. De leverancier wordt verplicht om iedere maand verbeteringen uit te voeren, anders haken gebruikers af. Veiligheid zit op die manier in het businessmodel van de software verwerkt. Een gebruiker moet zich vervolgens aanleren om de updates van de software inderdaad te installeren. Maar als dat gepaard gaat met nieuwe functionaliteiten - het gaat eenvoudig en snel - dan levert dat geen probleem op. Dan update je software zelfs graag. Een nieuwe update betekent namelijk dat je een beter product krijgt en wie wil niet voor hetzelfde geld om de zoveel tijd positief verrast worden? See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022
De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 11-05-2017
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 25-05-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.