Ik scheid mijn afval: papier, plastic, glas, gft, piepschuim, hout, metalen, dakbedekking, tuinhout en dan wat restafval. Ik heb een elektrische auto en rijd maximaal 104 km/uur. En bovenal: het zijn van een flexitariër is mijn grote bijdrage aan het milieu. Vanaf het moment dat ik las dat voor een kilo vlees zestienduizend liter zoet water nodig is, ben ik zonder moeite minder vlees gaan eten. Hij keek me verschrikt aan en zei toen spottend: Wist je dat zestien van de grootste containerschepen op aarde evenveel troep uitstoten als alle autos op aarde samen? Ik wist dat niet. Afgelopen week kwam eindelijk het belang van een duurzame samenleving aan de orde bij onze politieke kopstukken. De term GroenRechts viel weer, omdat de groene vergeten kant van de VVD, samen met D66 en het CDA een coalitie zou kunnen vormen met GroenLinks. Een zucht van opluchting daalde neer. Eindelijk zien onze leiders het licht. Ik googelde de containerschepen en de uitstoot. Ik vond wat tegenstrijdige berichten. Ik concludeerde: die boten zijn gigantische vervuilers, of het er nu vijftien, zestien of zeventien zijn, dat doet er niet toe. Daardoor doet het er dus ook niet toe als we met zijn allen 130 km/u gaan rijden. Het maakt dus ook niet uit dat we in Soest een extra afvalcontainer voor plastic afval krijgen, terwijl ze in Utrecht afval niet gescheiden ophalen. Twee of drie gehaktballen per week is dus ook een druppel op een gloeiende plaat. Hoe groen je als individu ook bent, maakt dus helemaal weinig uit, omdat je het toch niet kunt winnen van grote vrachtschepen. Mocht het motorblok eruit komen met GroenLinks, dan zullen onze leiders groene maatregelen gaan nemen. Dat is nobel, mooi en goed. Ik ben alleen bang dat ze slechts het kleine bier aanpakken. Ik denk aan zaken als: een vleestaks, een lagere maximumsnelheid of een verbod op kiloknallers. Dat zet in het licht van de containerschepen weinig zoden aan de dijk. Voor dat soort maatregelen heb ik geen overheid nodig, omdat ikzelf dat soort duurzame geneuzel met alle liefde en interne motivatie kan oppakken. Van de overheid mogen we verwachten dat ze zich hardmaken voor het grote werk, het werk dat de gewone burger niet aankan. Te beginnen, om het heel concreet te maken, met het aan banden leggen van grote boten. See omnystudio.com/listener for privacy information.
Gemaakt door: BNR Nieuwsradio Eerste aflevering: 15-05-2022
De podcast Ben van der Burg heeft in totaal 287 afleveringen
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 16-03-2017
Maker: BNR Nieuwsradio Datum: 30-03-2017
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.