KettingHuls bouwt gestaag aan een portfolio van eigenzinnige en robuuste gebouwen. In gesprek met de oprichters van het bureau, architecten Monica Ketting en Daniëlle Huls, over hun ontwerpbenadering, recente projecten in Amsterdam, Almere en Maastricht, en het onderzoek dat ze doen naar fietsparkeren.Almere Oosterwold moet een gebied worden waarin stad overgaat in platteland. In de verzameling van vrijstaande woningen die er tot nu toe gerealiseerd is, komt dit karakter nog maar beperkt tot uitdrukking. Maar in het woonproject dat KettingHuls er onlangs voltooide des te meer. Het gaat om een boerderij / woongemeenschap, dus om een kavel met een hybride programma, waarbij de uitdaging er voor de architecten in lag om het woongebouw te verbinden met de schuren en de woning die de boer er zelf realiseerde. Door het rode dak van de boerenschuren door te zetten over het woongebouw is het KettingHuls gelukt samenhang te brengen tussen de verschillende gebouwen op het erf. En door dat dak bij het woongebouw zowel aan de voor- als achterzijde een stevige uitkraging te geven, kon daar een overgangszone gecreëerd worden tussen binnen en buiten – met galerijen, balkons en terrassen – zodat er een subtiele buffer is tussen het wonen en het leven op het boerenerf.In de Architectenweb Podcast vertellen Huls en Ketting ook uitgebreid over het ontwerpproces van een vrijstaande bar die ze in Maastricht hebben ontworpen en een woon-werkcomplex in Overamstel. Bij de bar was de opgave om het kleine programma op het gegeven ovalen (!) grondvlak de juiste vorm en uitstraling te geven. Met dit project was het architectenbureau afgelopen jaar genomineerd voor de prijs voor Publiek gebouw van het Jaar. Bij het woon-werkcomplex is het de uitdaging om binnen de nu nog wezenloze context van het bedrijventerrein Overamstel een aantrekkelijk, stedelijk ensemble te ontwerpen.Buiten deze en vele andere projecten om werkt KettingHuls momenteel ook aan een studie naar het fietsparkeren in woon- en werkgebouwen. Waar het fietsparkeren rond OV-knooppunten op een steeds hoger niveau komt te liggen, daar blijft dat bij woongebouwen te vaak nog een bijgedachte. Terwijl, stellen Ketting en Huls, de dichtheid van de stedelijke gebieden verder toeneemt en de opgave daarmee steeds urgenter wordt. Bij woongebouwen zoals die voor Haven-Stad in Amsterdam voorzien worden, moet in ieder gebouw al gauw ruimte gemaakt worden voor wel 1.500 fietsen.Zoveel fietsen wil je niet op de straat kwijt, geven de architecten aan; en ook niet in de plint, want dan is daar geen ruimte meer voor ander programma. Veel beter is om het fietsparkeren op -1 of +1 een plek te geven, in lichte ruimtes, en de ontsluiting van het fietsparkeren te combineren met de hoofdontsluiting van het woongebouw. Zorg ervoor dat het parkeren van je fiets een logische en positieve schakel wordt in het thuiskomen, aldus Huls en Ketting.Deze podcast wordt mede mogelijk gemaakt door AGC.
Gemaakt door: Architectenweb Eerste aflevering: 20-01-2020
De podcast Architectenweb Podcast heeft in totaal 99 afleveringen
Maker: Architectenweb Datum: 08-04-2021
Maker: Architectenweb Datum: 05-05-2021
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.