Bruckners kortste symfonie, maar - anders dan de titel doet vermoeden - niet zijn eerste. Het is wel de eerste symfonie die hij een nummer gaf en waarmee hij zichzelf op veertigjarige leeftijd presenteerde als symfonicus. Wij horen in alles ...
Waarom zijn Bruckners 9 symfonieën zo legendarisch? En waarom maken ze zoveel los? In deze podcast probeert Jet Berkhout te doorgronden waarom de één verliefd is op deze Oostenrijkse componist en anderen het onverteerbare kost vinden. Dat doet ze samen met Bruckner-expert Axel Meijer en verschillende musici van het Koninklijk Concertgebouworkest. In elke aflevering staat één van Bruckers 9 symfonieën centraal; werk waarbij je elke keer weer een nieuw gezicht van de componist leert kennen. Aan de hand van een groot aantal fragmenten word je daarbij ook nog eens geattendeerd op de belangrijkste hoogtepunten in elke symfonie. Zo beleef je nog meer plezier aan het beluisteren ervan, thuis óf in een concertzaal. Het Concertgebouworkest brengt tot en met het voorjaar van 2025 alle 9 symfonieën ten gehore, elke keer onder leiding van een andere illustere dirigent. Meer weten? Kijk dan op https://www.concertgebouworkest.nl/nl/overzicht-bruckner-cyclus En voor wie thuis luistert, heeft het Concertgebouworkest een handige playlist samengesteld met al het werk dat besproken wordt in de podcast. Luister de playlist via Apple Music of in Spotify.‘9 gezichten van Bruckner’ is een productie van het Koninklijk Concertgebouworkest, in samenwerking met audio agency Airborne.
Bruckners kortste symfonie, maar - anders dan de titel doet vermoeden - niet zijn eerste. Het is wel de eerste symfonie die hij een nummer gaf en waarmee hij zichzelf op veertigjarige leeftijd presenteerde als symfonicus. Wij horen in alles ...
Er lijkt een vloek te rusten op negende symfonieën. Ook bij Bruckner. Net als vele collega-componisten blies hij namelijk zijn laatste adem uit terwijl hij de Negende symfonie nog niet had afgerond. Hij voltooide drie van de vier delen. Het ...
De Zesde symfonie is wat korter dan Bruckners andere symfonieën, en beduidend lichter van toon. ‘Die Sechste ist die keckste', vond Bruckner zelf: de vrolijkste, de brutaalste.Altviolist Roland Krämer van het Concertgebouworkest is deze kee ...
Bruckner noemde zijn Vierde symfonie de ‘Romantische’, doelend op de nostalgie naar een geromantiseerd verleden die in de negentiende eeuw in zwang was. Bruckner neemt de luisteraar mee op een reis die begint bij het ochtendgloren in een mi ...
Deze Tweede Symfonie gaat ook wel door het leven als de ‘pauze symfonie’ - en dat heeft alles te maken met de vele stiltes die er in de compositie vallen. De grote vraag is: waarom deed Bruckner dat? Jet Berkhout probeert samen met Bruckner ...
Filmisch, apocalyptisch, mystiek… het ontbreekt de Achtste Symfonie van Bruckner niet aan prikkelende omschrijvingen. Het is dan ook een werk waarin veel gebeurt en waarbij een speciale rol is weggelegd voor de pauken.Daarom is paukenist Ba ...
De Vijfde Symfonie van Bruckner laat zich het best vergelijken met een lange bergwandeling, waarbij een hoge top bedwongen moet worden. Althans, volgens Anna de Vey Mestdagh. Zij is violist bij het Koninklijk Concertgebouworkest en een groo ...
De Zevende symfonie is voor de carrière van Bruckner van grote betekenis geweest, want met deze compositie brak de Oostenrijkse componist namelijk definitief door in 1883. Niet voor niets wordt juist deze symfonie nog altijd vaak uitgevoerd ...
Met zijn Derde symfonie hoopte Bruckner in 1873 een meesterwerk afgeleverd te hebben dat door het publiek omarmd zou worden. Helaas bleek het tegendeel het geval: critici veegden er de vloer mee aan en niemand leek iets van de symfonie te s ...
Waarom zijn Bruckners 9 symfonieën zo legendarisch? En waarom maken ze zoveel los? In deze podcast probeert Jet Berkhout te doorgronden waarom de één verliefd is op deze Oostenrijkse componist en anderen het onverteerbare kost vinden. Dat d ...
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.