Mathias Celis is psycholoog, gedragswetenschapper, tech-entrepreneur en voormalig topgymnast. Hij werkt aan zijn doctoraat aan de Universiteit van Gent, waar hij zich verdiept in gedragseconomie. Verder is hij medeoprichter van twee tech start-ups. Ad Astra Industries ontwikkelt automatiseringssoftware voor repetitieve taken en ROOT is een marktplaats om het gebruik van cloudservers te optimaliseren. Vandaag vertelt Mathias hoe het menselijk brein “gehackt” kan worden om keuzes en gedrag te beïnvloeden. Ons brein verlangt nu eenmaal naar makkelijke en snelle opties. We ontdekken ook de verschillende factoren die onze keuzes bepalen, zoals context, sociale normen, FOMO en meer. Bovendien deelt hij technieken, waaronder nudging en sludging, die onze keuzes kunnen sturen. Aan de hand van voorbeelden illustreert Mathias welke signalen gewenst gedrag kunnen aanmoedigen, van een doolhof in IKEA tot pijlen om wildplassen te bestrijden in Gent. Daarnaast bespreken we hoe bedrijven voortdurend concurreren voor aandacht van consumenten en waarom dit soms leidt tot oneerlijke tactieken. Maar ook hoe bedrijven vertrouwen kunnen opbouwen met nieuwe businessmodellen en welke rol technologieën, zoals artificiële intelligentie, hierin spelen. En natuurlijk delen we als 50 Koffies graag dit interessante weetje: koffie verhoogt de kans op een aankoop. Als je kijkt naar het hoge aantal koffiedrinkers in België, dan lijkt koffie een goede investering voor bedrijven te zijn.
Gemaakt door: Yana Smits & Nadia El Makhfi Eerste aflevering: 03-05-2022
De podcast 50 Koffies heeft in totaal 114 afleveringen
Maker: Yana Smits & Nadia El Makhfi Datum: 12-06-2023
Maker: Yana Smits & Nadia El Makhfi Datum: 04-09-2023
Disclaimer: De podcast (artwork) is geembed op deze pagina en is het eigendom van de eigenaar/ maker van de podcast. Deze is niet op enige wijze geaffilieeerd met Online-Radio.nl. Voor reclamering dient u zich te wenden tot de eigenaar/ maker van deze podcast.