Heb je je eigen radiozender en ben je op zoek naar meer luisteraars? Dan is het belangrijk dat je aandacht schenkt aan de promotie van je radiozender. Maar hoe doe je dat? In dit artikel geven we een aantal handig tips waardoor je kunt zorgen voor meer naamsbekendheid.
Voordat je start met het promoten van je radiozender is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Welke leeftijd heeft je doelgroep? Welke interesses hebben ze? Waarom zouden ze willen luisteren naar jouw radiozender? Maak een korte omschrijving van je doelgroep. Dit vormt de basis voor je gehele marketing. Want als je je doelgroep niet aanspreekt, heeft het weinig nut.
Nu je weet wie je doelgroep is, is het de volgende stap om op een rij te zetten waar je deze doelgroep het beste kunt bereiken. Lezen ze bepaalde blogs of tijdschriften? Maken ze gebruik van bepaalde social media zoals Facebook, LinkedIn of Twitter? Bezoeken ze bepaalde evenementen? Weet je dit niet goed? Doe dan een steekproef en ondervraag een aantal mensen uit je doelgroep. Met behulp van deze informatie kun je een concreet plan gaan maken voor de promotie.
In deze tijd maakt eigenlijk bijna iedereen wel gebruik van Google om iets te vinden. En dat geldt ook voor radiozenders. Zorg er dus voor dat je een duidelijke website hebt die goed vindbaar is in de zoekmachine. Hier kan iemand die gespecialiseerd is in SEO ofwel Search Engine Optimization je bij helpen.
Het promoten van je radiozender hoeft echt niet allemaal digitaal. Laat giveaways met je logo bedrukken en deel deze uit op bepaalde plekken waar je doelgroep komt. Van oordopjes of een Bluetooth box tot pennen of stickers met het logo van je radiozender: de mogelijkheden zijn eindeloos. En zo’n giveaway hoeft helemaal niet duur te zijn.
Met behulp van de bovenstaande tips kun jij aan de slag met het effectief promoten van je radiozender.